Vi kan digital marknadsföring med förbundna ögon.

En snygg webbplats i all ära, men utan besökare får du ingen konvertering. Hur får man då besökare till sin webbplats? Det är här vi kommer in i bilden. Vi ökar trafiken till din webbplats genom strategisk digital marknadsföring via organisk sökmotoroptimering och/eller köpt annonsering. Här nedan hittar du tjänsterna vi erbjuder dig för att driva mer relevant trafik till din webbplats. Genom strategiska mål och arbetsprocesser så ökar vi resultatet i form av ökad trafik till din webbplats.

Så börjar vi processen med digital marknadsföring

  • Vi studerar er bransch för att öka möjligheten att nå våra/era mål
  • Vi ser över vilken kanal som passar er bransch
  • Vi analyserar besökare och riktar annonserna mot rätt målgrupp
Våra tjänster

Hur vi kan hjälpa er med digital marknadsföring

Vi hjälper er med marknadsföring online. Vi arbetar med sökmotoroptimering för att du ska synas i det organiska sökresultatet på Google. Grunden till detta ligger i koden på webbplatsen och är inget som syns utåt. Om du behöver mer kraft än så kan vi även ge dig förutsättningarna för att öka dina intäkter genom Google ADS och Remarketing. Google ADS är idag världens största pay-per-click tjänst. Det är en annonsplats inom Google där du betalar per klick.

Skillnaden mellan ADS och vanlig organisk sökmotoroptimering är att du syns snabbare i sökresultatet med Google ADS och din webbplats visas med en liten annons etikett. För att öka din konvertering och stärka ditt varumärke är detta något vi rekommenderar, framförallt om du är ny på marknaden.

Vi hjälper er även att nå framgång med genomtänkta strategier och analyser genom sociala medier, oavsett vilken plattform ni vill synas på. Allt fler företag använder sig av digital marknadsföring via sociala medier och många lyckas, detta vill vi hjälpa er med! Vi dyker under huven och analyserar er målgrupps beteende för att anpassa strategin efter dem. Vi kan självklart även hjälpa till med content till era kanaler.

Facebook

Facebook marknadsföring

Vi hjälper dig att nå precis rätt målgrupp med Facebook annonsering. Det är en kraftfull marknadsföringskanal där man enkelt får tillgång till stora mängder data om användare och dess beteende. Genom datan arbetar vi fram en träffsäker strategi som prickar rätt målgrupp till lägsta möjliga kostnad.

Vi arbetar strategiskt med datadriven Facebook marknadsföring för att ta din annonsering så långt som det går.

  • Tillsammans med er sätter vi mål för samarbetet. Genom målet kan vi sedan rekommendera budget och målgrupp.
  • Vi sätter ihop kampanjerna och utformar annonseringen. Vi är en transparent byrå, så ni får självklart insikt i allt vi gör och bestämmer själva hur delaktiga ni vill vara.
  • När kampanjerna är igång så arbetar vi löpande med att optimera kostnad och resultat.
Intresserad? Kontakta oss
Instagram

Instagram marknadsföring

Likt Facebook, så använder vi Instagram för att nå ut till rätt målgrupp. Den stora skillnaden är var just din målgrupp befinner sig. Tillsammans med er analyserar vi din målgrupps beteende och använder plattformen som kommer att ge bäst resultat. Instagram är datadriven, vilket betyder att vi kan samla mycket information för att pricka precis rätt personer.

Tillsammans med er sätter vi upp ett tydligt mål från projektets start. Målet kan vara bland annat mer försäljning, fler följare eller fler leads. Senare arbetar vi fram en strategi för att nå ert mål så kostnadseffektivt och snabbt som möjligt. Vi skapar engagerade annonser mot personer som vi tagit fram genom en genomgående målgruppsanalys. Vi arbetar löpande med att optimera annonserna för bästa möjliga resultat.

Intresserad? Kontakta oss
LinkedIn

LinkedIn marknadsföring

Vill du nå aktiva personer från världens största affärsnätverk? Då kan LinkedIn vara rätt marknadsföringskanal för dig. Här kan vi rikta annonser mot personer inom olika branscher. Det är en värdefull kanal där du kan nå precis rätt personer.

Vi hjälper dig att annonsera mot rätt målgrupp för att nå bästa möjliga resultat, oavsett mål. Tillsammans sätter vi upp riktlinjer för samarbetet som innefattar bland annat målsättning, budget och målgrupp. Därefter tar vi fram en strategi för en optimerad kampanj med innehåll som engagerar målgruppen och förhoppningsvis konverterar. Vi arbetar sedan löpande med att optimera kampanjen för att nå vårt gemensamma mål.

Intresserad? Kontakta oss
Google ADS

Google ADS (tidigare Adwords)

Vill du synas högst upp i Googles sökresultat? Vi stöter ofta på företag som snabbt vill synas före sina konkurrenter på Google. Enda verktyget för att lyckas med detta är Google ADS (tidigare Adwords). Har du vissa sökord som du vill synas bättre på? Ett exempel kan vara sökordet ”cykel” för ett företag som säljer cyklar. Då optimerar vi kampanjerna för sökningar relaterade till cykel.

Google ADS är ett komplext verktyg som kan maximera eller sänka din ekonomi, beroende på hur man använder det. När du tar hjälp av oss för att annonsera på Google så garanterar vi alltid experthjälp för att du ska få ut så mycket som möjligt av din annonsering. Vi arbetar noga med mätbara resultat och mäter allt som verktygen tillåter. Därför följer vi kontinuerligt upp med rapporter, målsättning och resultat för att visa vad du får ut av din budget.

Intresserad? Kontakta oss

Allmänt om digital marknadsföring

Från att tidigare ha fokuserat på TV, radio och print har domänen marknadsföring gått igenom stora förändringar när samhället de senaste decennierna mer och mer använder sig av internetuppkopplade enheter. Idag kan det ibland kännas som ett måste att ständigt vara uppkopplad, till och med att man upplever en form av abstinens när mobilen fått slut på batteri. I takt med digitaliseringen i denna tid måste också företag utforska nya tillvägagångssätt att marknadsföra sig på. Marknadsföring som sker vi digitala kanaler kallas för digital marknadsföring och är en strategi där företag marknadsför sig själva, sina produkter och/eller tjänster via digitala interaktiva plattformar och kanaler.

Varför borde man arbeta med digital marknadsföring?

Att använda sig av digital annonsering är inte en garanti för ett bättre slutresultat. Det kräver att man har en tydlig strategi i samband med ständigt underhåll och analys över vad som fungerar och vad som behöver rättas till. Dock, när det görs korrekt kan det göra underverk för din verksamhet. Fördelarna med digital annonsering tar aldrig slut, för att sammanfatta:

  • Digital marknadsföring tillåter företaget att fokusera sin annonsering mot specifika och träffsäkra målgrupper målgruppen.
  • Billigare än traditionell marknadsföring – Att marknadsföra sig offline (radio, tv eller print) kräver en stor marknadsföringsbudget, istället för sökmarknadsföring där betalning sker per klick eller försäljning.
  • Mätbara resultat – All korrekt digital annonsering kan mätas, testas och analyseras. Du har alltså full kostnadskontroll och kan därmed väldigt enkelt ta reda på om din marknadsinsats lönar sig.

Olika typer av marknadsföringskanaler

I dagsläget finns det nästintill oändligt med digitala kanaler ett företag kan marknadsföra sig genom. Det betyder att det är extra viktigt för dessa företag som vill marknadsföra sig själva och sina produkter eller tjänster digitalt att förstå målgruppen. Vilken målgrupp man vill rikta sig mot har en betydande del i vilken marknadsföringsstrategi man vill implementera. Inom digital marknadsföring ingår bland annat e-mail men huvudsakligen består digital marknadsföring av två delar. Sökordsoptimering (SEO) och sökmarknadsföring (SEM), samt marknadsföring via sociala medier.

Sökmotoroptimering (SEO)

Kortfattat handlar sökmotoroptimering om att optimera en hemsida så att den syns högt i en sökmotors resultat. Det finns i dagsläget över 200 faktorer som Google använder för att ranka en hemsida. Dessa faktorer har olika betydelse och inverkan på ranking där vissa spelar större roll än andra. Faktorer som bland annat syftet med sidan, informationskvalitét och informationsmängd, sidhastighet, mobilvänlighet, länkar, domännamn för att nämna några. Om man vill arbeta långsiktigt med företagets synlighet på Google och andra sökmotorer, är sökoptimering det naturliga valet, då ökad trafik kan skapa en trafik- och pengamaskin som levererar resultat år efter år.

Sökmarknadsföring (SEM)

Sökmarknadsföring (SEM) skiljer sig från SEO då istället för att syfta på att optimera sin närvaro i sökmotorernas organiska träfflista, handlar sökmarknadsföring istället om betalda annonser för att synas på vissa sökord. Den främsta fördelen med denna marknadsföringstyp är att du får omedelbara resultat. Annonsen börjar direkt att visas för de personer som söker på ordet du valt att betala rikta dig mot. Däremot innebär denna marknadsföringstyp att man bara kommer synas på det sökordet och man kommer bara att synas på det sökordet så länge man betalar för det.

Marknadsföring i sociala medier

Som tidigare nämnt är det viktigt för ett företag att befinna sig där kunderna finns, vilket leder till marknadsföring via annonser på sociala medier. Det finns ett stort utbud av sociala medier med många alternativ för marknadsföring, däribland Linkedin, Youtube, Twitter och Snapchat för att bara nämna några. Två giganter till digitala plattformar inom marknadsföring på sociala medier som inte nämnts är Facebook och Instagram som kan ses som de två jättarna. Likt SEM har annonser på sociala medier fördelen att man får direkta resultat, medan nackdelen är att klicken inte länge kommer när du slutar betala.

Hur de olika marknadsföringskanalerna fungerar

Optimering av sökord börjar med att man väljer ut vilka sökord som man vill att ens hemsida ska synas på. Det finns tusentals kombinationer av sökfraser och ambitionen ska aldrig vara att synas på alla sökord utan på rätt sökord. Det innebär att företagets måste ha en tydlig strategi och ha en tydlig bild om vad optimering ska resultera i. För att jobba med SEM jobbar man med världens största digitala annonseringsverktyg, Google Ads. I verktyget jobbar man med AdWords, sökord och sökfraser som du betalar för att finnas högst upp när en användare söker på ordet eller frasen. När annonsen väl körs kan du använda dig av Google Ads för att analysera vad folk söker på och hur väl dina sökord presterar. Google skapar också rapporter med insikter och aktuella tips så att du kan spåra dina framsteg och göra marknadsföringen ännu mer framgångsrik.

En stor fördel med Google Ads i jämförelse mot traditionell media är att betalning sker endast per klick, snarare att man betalar för en stor kampanj. Inte heller finns det någon begränsning på hur lite eller mycket du kan börja annonsera för. Oavsett om du vill lägga några tusen kronon i månaden eller om du vill lägga miljonbelopp i månaden. Tillsammans bidrar de här till en relativt billig form av marknadsföring, för att inte tala hur snabbt man kan komma igång med AdWords till skillnad från exempelvis print.

Facebooks annonssystem, Facebook Ads Manager, styr annonserna på både Facebook och Instagram och är uppbyggt i tre nivåer, kampanjer, ad sets och annonser. Kampanj bestämmer målsättningen som kan vara allt från varumärkesmedvetenhet till videovisningar och adset det praktiska. Här bestämmer man bland annat målgrupp där man väljer demografi och beteenden som representerar ens målgrupp, placering för var annonsen ska visas, budget, antingen daglig eller livstidsbudget och schema för när och hur länge annonsen ska köras. Likt Google Ads kan du sedan spåra resultat och redigera din kampanj i Facebook Ads Manager när annonsen väl körs. Exempelvis kan djupdyka i vilka grupper annonser tilltalar och hur användaren sedan interagerar med din hemsida.

empire digital marknadsföringsbyrå

Vill du jobba med oss?

Kostnadsfri offert

Skicka ett mail

Kontakta oss