Detta är en historia om hur Sophie Zhang Rothmyr startade sin akupunkturklinik för över 20 år sedan. Om hur hon studerade kinesisk medicin i Shanghai, öppnade sin klinik i Göteborg och försökte få kunder genom att dela ut tusentals flygblad till att nu ranka bäst på Google och få in kunder via SEO.
Jadepoints är en klinik i Göteborg för Kinesisk Medicin. Hos dem behandlas akuta och kroniska sjukdomstillstånd med akupunktur och örtmedicin. Syftet med akupunktur är att stimulera flödet av Qi genom meridianerna. När Qi flödar fritt i kroppen mår man bra och Yin och Yang är i balans. Läs mer om akupunktur hos Jadepoints.se.
Sophies historia
Kinesisk medicin har alltid funnits i min familj i Shanghai men det var ett yrke som förbehölls manliga medlemmar av familjen, men jag hade redan intresse för kinesisk medicin redan som barn. När jag kom till Sverige lärde jag mig svenska på ett intensivt år och läste sedan till Civilekonom på Handelshögskolan i Göteborg.
Åren gick, gifte mig fick barn och vi flyttade till Baltikum för min mans arbete, då passade jag på att åka tillbaka till Shanghai och att läsa kinesiska medicin på Universitet. Väl hemma i Sverige fick jag jobb med finansiell rapportering, men ville så småningom kunna starta min egen klinik om kinesiska medicin, bl a akupunktur.
En dag samlar man hela personalen och berättar om kommande nerdragningar. Det blir tryckt svensk stämning, chefen undrar om någon vill sluta frivilligt med avgångsvederlag, alla tittar ner på sina skor och jag räcker upp handen spontant, och tänkte nu eller aldrig!
Min första kund visste att jag inte hade några andra kunder men frågade om att få boka en ny tid. Jag bläddrade i den tomma kalendern och lyckades hitta en ledig tid. En annan kund visste att min klinik var nystartad. Hon förklarade för mig att det inte är så lätt i början, men bad mig att lova henne att hålla ut tusen dagar och en natt, det gjorde jag och det är nu drygt 20 år sedan.
Nästa steg var att bygga en hemsida
Efter att delat ut reklamblad i tusental och konstaterat att svarsfrekvensen låg under 0,2% började vi fundera på en hemsida som komplement till telefonkatalogen. Det blev en hemsida och Google Ads annonsering.
För några år sedan skulle vi uppdatera vår hemsida jadepoints.se för tredje gången och vi kontaktade en byrå i Göteborg. De gjorde en snygg hemsida, placeringen på Google sjunk som en sten och inga kunder skickade längre förfrågningar via hemsidan. Eftersom Akupunkturbehandlingar inte görs mer än varannan vecka och att kunder blir (för snabbt) bra, behövs det ständigt nya kunder. Omsättningen sjunk och byrån tyckte att de gjort allt, de hade ingen förklaring.
Kontakten med Empire
En bekant som jobbar med design och foto tipsade om en av sina kontakter, Viktor på Empire. Vi fick bra kontakt, och bra förtroende för Viktor & Co och de startade med att redesigna kontaktformuläret så det fungerade, rensade bort länkar till tomma sidor, testade den nya hemsidan i olika devices, och lite annat hygientekniskt, men vi låg fortfarande uselt till på sökordet ”Akupunktur Göteborg”.
Även om vi insåg att Google Ads inte skulle fixa problemet så fortsatte vi lägga vår budget på annonserna. Vi var lite tveksamma att lägga pengar på sökmotoroptimering. Något desperata trodde vi på försäkringen att det investerar idag visar sig om en tre eller sex månader.
”En akupunktörs uppgift är inte främst att bota sjukdomar utan att bevara hälsa, ungefär som en SEO akrobat. Vi fortsätter vårt samarbete med Empire, för att behålla hemsidans hälsa och placering.
Idag vet vi att det stämmer, Googles algoritmer är visserligen outgrundliga men vi är, och har varit på första eller andra plats på vårt viktigaste sökord ”Akupunktur Göteborg” i flera månader nu. Ibland genererar en gammal blogg trafik helt plötsligt och oväntat.
En akupunktörs uppgift är inte främst att bota sjukdomar utan att bevara hälsa, ungefär som en SEO akrobat. Vi fortsätter vårt samarbete med Empire, för att behålla hemsidans hälsa och placering.
Kommentar från Empire
Vi tackar Sophie för att hon delade sin inspirerande resa med oss! Det är fantastiskt att höra om Sophies passion för kinesisk medicin och hur hon med mod och beslutsamhet har byggt upp verksamheten under de senaste 20 åren. Vi är glada över att få vara en del av Jadepoints framgångshistoria och att vi kunde hjälpa till att återfå synlighet på Google efter tidigare utmaningar.
Sophies historia är en påminnelse om att oavsett hur nischad en verksamhet är, kan rätt strategi för digital marknadsföring göra hela skillnaden. Genom att fokusera på SEO har vi tillsammans kunnat säkerställa att hennes klinik inte bara syns utan också attraherar rätt kunder – något som är avgörande för en framgångsrik verksamhet. Idag rankar Jadepoints på första eller andra plats för ”Akupunktur Göteborg”, och det är glädjande att se de konkreta resultaten av vår gemensamma satsning på SEO.
På Empire är vi engagerade i att hjälpa företag som Jadepoints att inte bara överleva utan också blomstra online. Sophies berättelse visar hur viktigt det är att ha en stark digital närvaro, särskilt när det gäller att nå ut till nya kunder. Om du, precis som Sophie, står inför utmaningar med din hemsida eller synlighet på Google, tveka inte att höra av dig. Vi är redo att göra allt som krävs för att din verksamhet ska nå nya höjder.
Vi ser fram emot att fortsätta vårt framgångsrika samarbete med Sophie och Jadepoints och är glada över att vara en del av deras resa mot att bevara hälsa, både för deras kunder och för verksamheten.
Är du också intresserad av att ta din digitala närvaro till nästa nivå? Kontakta oss på Empire, så hjälper vi dig att nå dina mål!
Missa inga veckotips!
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.