Skip to main content

Vad är Google My Business?

Google My Business är ett extremt kraftfullt verktyg från självaste Google. Tjänsten är väldigt simpel att sätta upp med bara några få klick och är riktad mot företag. Tjänsten är helt kostnadsfri och kopplad med Google Maps vilket medför att ditt företags adress och andra utvalda företagsuppgifter visas högst upp i sökfältet.

Verktyget lämpar sig väldigt bra för dig som driver en fysisk butik eller en verksamhet där du tar emot kundbesök. Just för att vid en exakt sökning så kommer dina uppgifter (företagsnamn, adress, telefon, webbplatslänk etc) visas högst upp på Google. Så eventuella kunder får lättillgänglig information direkt utan att klicka sig vidare. Exemplet nedan visar en varumärkessökning som visar att vi är geografiskt placerade som byrå i Solna. Och med tillhörande kontaktuppgifter, öppettider och vägbeskrivning m.m.

google my business

Så kan det se ut när någon söker på ditt företag..

Varför borde du skapa ett Google My Business konto?

Vi rekommenderar alla företag att registrera sig hos Google My Business av många anledningar, men här är de primära.

1

Google Maps

En väldigt stor fördel är att ditt företag kommer att visas med en knappnål i Google Maps. Om en person som letar efter en bilverkstad i Stockholm söker just på ’’bilverkstad i Stockholm’’ i Google Maps så kommer registrerade företag att visas på kartan med sitt företagsnamn. Redan där har du en enorm fördel att vinna nya kunder.
2

Lättillgänglig information

Med dagens hårda konkurrens i många branscher är det alltid viktigt att optimera sin exponering så smart som möjligt. Vid en sökning på matchande sökord eller exakt sökning kommer ditt företag att visas högst upp till höger i Googles sökfält med tillhörande adress, öppettider, kontaktuppgifter och länk till webbplats. Det finns även möjlighet att ladda upp bilder på portfolio, lokalen och personalen för att göra presentationen ännu mer personlig.
3

Recensioner

Ni har förmodligen sett stjärnorna under ett företags presentation. Dessa stjärnor ger företagen ett genomsnittlig betyg baserat på antal stjärnor de fått. Alla användare kan ge ett betyg och lämna recensioner om ditt företag. Självklart finns det risk att du får låga recensioner men det är genomsnittet som räknas. Studier har visat att betyget har en stark påverkan på CTR (genomklickningsgrad).

Så skapar du ett Google My Business konto

Det första du måste göra är att skapa ett Google konto/Gmail konto. Om du redan har ett konto kan du påbörja registreringen.

1

Registrera ditt företag

Gå in på Google My Business startsida och logga in med din nya eller befintliga Gmail adress.
2

Skriv in ditt företagsnamn

Skriv in namnet på ditt företag och klicka på nästa.
3

Adress

Skriv in ditt företags postadress eller där du bedriver din verksamhet.
4

Välj din kategori

Välj inom vilken kategori som passar din verksamhet och klicka på nästa.
5

Kontaktuppgifter

Ange kontaktuppgifter till ditt företag. Uppgifterna kommer att vara synliga för besökare så se till att använda ditt företags uppgifter.
6

Verifiera ditt konto

Välj hur du vill verifiera ditt konto. Om du väljer brev så får du ett brev med verifieringskod. Detta tar omkring 1-2 veckor.
7

Slutför verifieringen

När du fått brevet med din kod ska du slutföra verifieringen. Logga in på ditt konto och klicka på ''Verifiera nu''. Skriv in koden som du fått med brevet och följ Googles anvisningar. Klart!

Summa summarum, skapa ett Google My Business konto direkt och fånga in dina nya kunder.