Skip to main content

Uppföljning av vårt tidigare inlägg där vi skrev en rapport om en e-handel som säljer damkläder online. Målet var att öka försäljningen genom digital marknadsföring, och främst Facebook annonsering som intäktskälla. Läs inlägget där vi hjälper kunden från 0kr till 100.000kr med Facebook annonsering.

Kunden hade tidigare försökt annonsera själv via Facebook och Instagram utan att lyckas. Dem hade även tagit hjälp av företag som utlovade resultat som skulle visa sig inte stämma överens med deras målsättning. Deras mål var att gå från 0kr intäkt via digital marknadsföring till 100.000kr. Efter ett möte med kunden och en djup målgruppsanalys så kunde vi med all säkerhet tala om för kunden att vi kunde hjälpa dem att nå sitt mål.

En månad senare utvärderade vi kampanjerna och kunde då med glädje tala om för kunden att vi nått målet tillsammans. Vi hade gått från noll kronor intäkt till 100.000kr bara genom mätbar Facebook annonsering. Vi hade även lyckats höja konverteringsfrekvensen med 77% och den totala intäkten med 76,9%. Under denna perioden hade de löpande kampanjerna en return-on-ad spend på 8,40 (840%). Kunden fick alltså tillbaka 8,40kr per spenderad krona

Varför lägger vi ner så mycket kärlek för andras avkastning?

Vi vet med all säkerhet att om vi presterar bra och hjälper våra kunder till en framgångsrik verksamhet och bra avkastning så kommer samarbetet att fortsätta löpa. Inte bara får vi fler kunder, vi får även glada kunder!

En månad senare

Vi arbetar fortfarande löpande och transparent med kunden. Varje vecka rapporterar vi upp- och nedgångar samt A/B testar kampanjer för att nå högsta möjliga avkastning. Efter första rapporten har vi utökat vårt samarbete och har nu börjat arbeta med fler digitala strategier. Vi har bland annat

  • Fortsatt med löpande marknadsföring på sociala kanaler
  • Hjälpt kunden att få fler prenumeranter på deras nyhetsbrev.
  • Hjälpt kunden med utskick (kampanjer och nyheter) via nyhetsbrev.

Idag hänvisas 52% av alla köp genom våra Facebook kampanjer och 13% kommer från utskick via nyhetsbrev. Från att direkt sökning och organisk sökning varit överlägset ledande i toppen så kan vi idag med stolthet säga att majoriteten av alla köp kommer genom vårt arbete med digital marknadsföring. Självklart med kundens hjälp genom att bidra med annonsmaterial och egna ideér som vi implementerar.

ROAS +8%

Vi lyckas även höja ROAS stadigt och säkert. Idag ligger ROAS på 8,48 (848%) motsvarande 8,40 som vi hade första månaden. Det betyder att kunden nu får större avkastning (+8%) per spenderad krona än tidigare. Våra kampanjer som riktas mot varm trafik (befintliga kunder och besökare) har en ROAS på 37 (3700%), vilket är enormt bra. Det är den kalla trafiken mot helt nya målgrupper som drar ner den genomsnittliga ROAS, samtidigt vill vi såklart få in så mycket nya kunder som möjligt. Detta är helt normalt och när vi konverterat den kalla trafiken till befintliga kunder så kommer annonskostnaden bli betydligt mycket mindre.

Då vi kombinerat epost marknadsföring med digital marknadsföring har vi i dagsläget fler intäktskällor och fortsättningsvis visar all statistik gröna siffror. Gröna siffror gillar vi!

Genom skärmdumpen nedan kan vi se en rejäl ökning för samtliga parametrar. Vi har fått in drygt 66% nya användare, vi har ökat den totala intäkten med hela 79,2% och konverteringsfrekvensen med 20,6%. Vi ser en ljus framtid med ständigt stigande siffror. Fortsättning följer..

Vill du att vi hjälper dig också?

Kontakta oss 08-520 276 90

    Namn

    E-post

    Ämne

    Meddelande