För ett par veckor sedan fick vi ett mail från en person och VD som sedan skulle bli vår kund. I mailet stod det:
’’Hej. Vi säljer damkläder online men känner att vi inte riktigt når ut till vår fulla potential. Vi är väldigt aktiva på Instagram med en relativt stor följarskara men vi behöver sälja mer. Vi har försökt annonsera på Facebook och instagram men har varken tid eller kunskap att lyckas. Vi har verkligen försökt sälja via den vägen men det verkar inte fungera för oss. Kan ni hjälpa oss att sälja mer och hur?’’
Vi tog ett förutsättningslöst samtal på vårt kontor i Stockholm för att lägga fram en kostnadseffektiv strategi för att sälja mer. Eftersom att kunden inte lyckats tidigare med digital marknadsföring ville de vara försiktiga med utgifterna för att sedan skala upp om marknadsföringen lyckades nå anständiga resultat.
Precis som de flesta andra verksamheter hade även denna kunden tidigare använt sponsrade inlägg på Facebook och instagram men inte mer än så. Därför hade vi ingen tidigare data att hämta information från. Att starta en kampanj utan relevant data, målgrupper eller tidigare annonser är ofta svårare än att hämta och analysera tidigare använd data men samtidigt ger det oss möjlighet att lyckas hitta nya konverteringsmöjligheter.
Vad gjorde vi?
Kortfattat så gjorde vi en djupdykning i kundens webbplats och analysverktyg. Vi gjorde en analys och räknade ut en målsättning för ROAS, Den totala avkastningen på annonskostnaden (Return on Ad Spend).
*ROAS talar om för dig hur mycket intäkt kampanjerna genererar i förhållande till vad man spenderar. Dvs, för varje krona som spenderas – hur mycket får man tillbaka?
I detta fallet och i de flesta e-handelsbutiker är ROAS den viktigaste parametern för att mäta målet. Från vår uträkning och kommunikation med kunden visste vi att vi kunde leverera en kostnadseffektiv och stark marknadsföring.
Här kan du se deras försäljning (Facebook Ads manager) från när vi började fram till idag:
Genom skärmdumpen från Facebook Ads manager ovan kan vi se att ROAS idag ligger på genomsnitt 8,40 (840%) avkastning. Kunden har idag spenderat ca 11.929kr och fått över 100.000kr i intäkt, bara genom Facebook annonseringen.
Vi kan också se att den totala intäkten har ökat med 76,9% och konverteringsfrekvensen ökat med 77,9%. Vilket visar på att kunderna vi genererar via Facebook annonseringen är mycket kvalitativa.