Ska man annonsera på sociala medier under en pandemi?
Läget i världen är kritisk, gränserna stängs och försäljningen för mängder av bolag minskas kraftigt. Detta är konsekvenserna av en pandemi, så hur ska man arbeta med sin marknadsföring i dessa tider?
Faktum är att under situationer som dessa så är det ett perfekt läge att höja sin budget för facebook marknadsföring och gasa förbi konkurrenter. Under tider som dessa tvingas företag strypa sin annonsbudget helt och folk är rädda för att lägga pengar på marknadsföring.
Detta betyder också att du får mindre konkurrens på sociala medier och Facebooks priser för annonser sänks. Vi har aldrig tidigare haft så låga annonspriser som vi har idag, i vissa fall har annonspriserna sänkts till hälften av vad de tidigare varit. Så hur kan vi dra nytta av detta?
- Konkurrensen blir mindre, fler företag tvingas strypa sin marknadsföring.
- Kostnaden för att annonsera på Facebook och Instagram blir betydligt billigare.
- Större räckvidd.
Ja, du kanske funderar på vad vi menar med större räckvidd. Samtidigt som företag slutar marknadsföra sig så ökar andel skärmtid på sociala medier. Fler personer spenderar mer tid på Facebook och Instagram pga. mer fritid. Det betyder att dina annonser har möjlighet att visas för fler personer.
”När en aktie sjunker till botten, och aktieägare paniksäljer. Det är då som Warren Buffet eller andra erfarna aktieköpare köper aktien billigt.
Det är väldigt likt marknadsföring. När folk får panik och inte vet vad dom ska göra, det är då du ska annonsera. När fler hänger på sociala medier, annonskostnaderna är mindre och konkurrensen likaså, det är då ett guldläge att spendera mer.