Facebook annonsering, många vet vad det är men få vet hur man gör det korrekt utan att slänga pengarna i sjön. Föreställ dig ett verktyg som hjälper dig att nå potentiella kunder baserat på intressen, målgrupper etc. Du kan även annonsera mot personer som tidigare besökt eller utfört något på din webbplats. Dvs. de har redan ett intresse för din verksamhet eller produkter.

I denna artikeln går vi igenom grunderna i två steg för att skapa ett konto, mäta och analysera. Vi gör det så enkelt vi kan och när du följt dessa steg är du redo för att installera händelser och annonsera på Facebook.

01. Skapa ett konto på Facebook Business Manager

Många som annonserar för första gången gör det genom att klicka på den blåa ”Marknadsför inlägg” knappen som gör det enkelt att komma igång. Oftast när du gör det så får du inte resultatet som önskas. Varför? Jo, du riktar annonserna för brett och kan inte mäta trafiken, vilket är det absolut viktigaste med Facebook annonsering.

Så, börja med att gå in på business.facebook.com för att sätta upp ett annonskonto. Klicka på Skapa konto och lägg till din företagssida, om du inte har någon så går det bra att skapa en i Business manager.

facebook annonsering business manager

Nu måste du skapa ett annonskonto. Detta kan du göra genom att få till företagsinställningar. Klicka sedan på konton och lägg till konto. Om du inte har annonserat tidigare så skapar du ett nytt konto och följer stegen tills kontot är klart. Nu är ditt konto klart och kopplat med facebooksida.

02. Installera Facebook pixel

En av de viktigaste pelarna i Facebook annonsering är pixeln. Det är en kod som du lägger på din webbplats för att mäta och spåra all trafik. Utan pixeln kan du inte sätta upp korrekta målgrupper och mäta konverteringar, så var noga med att inte hoppa över detta steg.

Gör så här:

  1. Gå till fliken Pixlar
  2. Klicka på skapa en pixel
  3. Det kommer då upp en ruta som visas för att slutför installationen av din pixel. Under rutan så klickar du på Skapa en pixel

Facebook pixeln är genererad och du behöver nu lägga till den på din webbplats:

  1. Kopiera pixeln och klistra in den i webbplatsens sidhuvud (mellan <head></head>). Om du använder WordPress så går du in i mappen av ditt tema och lokaliserar header.php.
  2. Kontrollera pixeln genom att skicka testtrafik till din webbplats. Om din status är aktiv så har koden installerats korrekt.

Detta var grunderna till Facebook annonsering. Nu har du ett konto hos Facebook Business Manager och är redo för nästa steg. Om du vill att Facebook pixeln ska mäta specifika händelser som exempelvis köp, lagt i varukorgen, skickat mail etc så måste du uppdatera koden med dina händelser. Du behöver också sätta upp anpassade målgrupper och lookalike målgrupper för att få ut bästa resultat av din annonsering. I nästa artikel går vi igenom fortsättningen för en lyckad annonsering.

Vill du ha fler tips eller påbörja ett projekt med oss? Kontakta oss så tar vi gärna ett möte. Ni är varmt välkomna till vår webbyrå i Stockholm som ni hittar i Mall Of Scandinavia.