Om du har försökt dig på marknadsföring i sociala medier så har du förmodligen stött på målgruppstypen Lookalike. Det är en av många anpassade målgrupper man kan använda för att rikta sina annonser. Just lookalike är en målgrupp som du låter Facebook skapa åt dig med hjälp av dina befintliga besökare.
Så hur fungerar lookalikes i praktiken?
Säg att du har en e-handel med 1000 besökare per månad och 100 beställningar i din e-handel per månad. Du kan använda dessa besökare och beställare i Facebook för att skapa en anpassad målgrupp, det kallas retargeting. Då kan du annonsera mot folk som redan tidigare besökt din e-handel. Det är ett bra och oftast lönsamt sätt att få in fler beställningar. Men om du annonserar mot samma målgrupp vecka efter vecka så kommer försäljningen avta eftersom att samma personer ser annonsen igen och igen..
Det är här lookalikes kommer in i bilden. Du kan ta dessa 1000 besökare och skapa nya målgrupper med folk som liknar dina besökare. På så sätt kommer du att hitta köpare som är identiska i köpbeteendet som dina befintliga kunder. Och vips så har du en enormt mycket större målgrupp. Facebook/Instagram kommer genom maskininlärning och AI att hitta personer åt dig som matchar dina befintliga kunder/besökare utan att du behöver analysera något själv.
Olika nivåer av lookalikes
Men det finns olika nivåer av lookalikes som mäts i procent (%). Nivåerna handlar om hur lika personerna ska vara din befintliga/anpassade målgrupp. Så 1% är snarlik dina befintliga beställare och 10% är längst ifrån. Det finns både fördelar och nackdelar med detta. Om du väljer 1% så kommer Facebook matcha så nära som möjligt med dina befintliga beställare men målgruppen kommer bli liten. Om du väljer 10% så kommer kanske inte alla personer vara relevanta men målgruppen blir större och du kan visa dina annonser för betydligt fler.
Vilken lookalike är bäst? (Verkligt test)
Det är en fråga som alla ställer sig. Facebook har inga direkta svar och många undviker att ge sin egna åsikt eftersom att den aldrig kan vara säker. Vi har gjort ett eget test där vi rullat annonser i 14 dagar mot Sverige endast. Vi har använt exakt samma annonser, samma bilder och samma texter för samtliga målgrupper. Enda skillnaden är lookalike-procenten. Viktigt att notera:
- E-handeln säljer damkläder och har ca 5000 besökare/mån (se nedan bild från GA).
- Alla annonser är dynamiska utan kampanjer (ordinarie priser på allt) mitt under julhandeln.
- Budget: 400kr/dag fördelat på 6 Ad Sets.
Efter 5 dagar såg vi att 1% lookalike och 2% lookalike inte genererat någon försäljning medans de övriga börjat prestera. Vi insåg ganska snabbt att målgrupperna för dessa var för små så vi stängde av dem direkt för att ge en ärlig chans till övriga Ad Sets.
Efter ytterligare 5 dagar (10 totalt) hade lookalike 3%% och 4% fått in 1 respektive 2 försäljningar vilket var mindre än de övriga. Vi bestämde oss att pausa dessa också.
Efter 14 dagar har vi två Ad Sets fortsatt aktiva (4-5%) och (5-6%) som genererat 11 respektive 4 försäljningar.
Vi har valt att behålla båda Ad Sets aktiva av två anledningar:
- Lookalike 4-5% har gett oss 11 försäljningar till ett värde av 9909kr (8,34 ROAS)
- Lookalike 5-6% har gett oss 4 försäljningar till ett värde av 5818kr (11.99 ROAS)
Hur kan ROAS vara högre om man får in mindre beställningar?
Iom att vi använt oss av Advantage-kampanjbudget så fördelas budgeten mellan alla våra Ad Sets. Och i detta fallet har Facebook endast spenderat 485kr på 5-6% målgrupper och 1187kr på 4-5% målgruppen.
Vad betyder ROAS?
ROAS betyder Return On Ad Spend och är ett KPI som visar hur mycket du får tillbaka i försäljning av det du betalar för annonseringen. Vi kommer inte att gå igenom ROAS i detalj här men kan iallafall berätta att det är ett nyckeltal som ger dig en fingervisning om dina annonser är lönsamma eller inte. I vårat fall så betyder det att 4-5% målgruppen har fått en intäkt på 9909kr och vi har spenderat 1187kr för detta. Om vi tar 1187kr * 8,34 så får vi ungefär 9909kr. Det betyder alltså att för varje krona vi spenderar får vi 8,34kr tillbaks i intäkt.
Vad gör man när man har en lönsam ROAS?
Det är egentligen ganska simpelt. Om du har en lönsam ROAS och är nöjd med antalet beställningar du får, så låter du ditt annonskonto vara orört. Men om du känner att du vill ha mer beställningar så måste du spendera mer pengar på dina annonser. Om du dubblar din budget och behåller din ROAS så kommer du att få dubbelt så mycket beställningar och kommer vara lika lönsam som tidigare.
Men om man inte har en lönsam ROAS då?
Ja, då är det läge att börja justera. Om du går i förlust på din annonsering så är det något som är fel. Börja med att analysera problemet. Här är några delar du kan analysera:
- Annonserar du mot rätt målgrupp?
- Har du rätt copy i dina annonser (text/bild)?
- Fungerar landningssidan som du angett i dina annonser?
- Är konverteringsfrekvensen låg? Då kanske det handlar om din webbplats och inte annonserna.
- Har du för låg budget?
När du hittat problemet kan du starta om och testa nya lösningar. Marknadsföring handlar om testning, testar du inte så vet du inte. Kliar du dig i huvudet fortfarande? Kontakta oss så kan vi hjälpa dig med detta.
Sammanfattning
Gör alltid dina egna tester. Det finns inget rätt, fel eller facit på vad som fungerar. I vårat fall så presterade annonserna bäst när vi använde lookalikes mellan 4-6%. Värt att notera är att vi endast annonserat mot Sverige och haft en begränsad budget. Gör ett eget test och se vad som fungerar för dig! Har du inte kunskap så det räcker hela vägen? Hör gärna av dig så hjälper vi dig gärna!
Missa inga veckotips!
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.