Skip to main content

Som företagare vet du att det är viktigt att ha en webbplats för att öka din kundkrets och din vinst. Men visste du att det är lika viktigt att se till att din webbplats är sökordsoptimerad för Google? Genom att följa dessa 7 enkla tips kan du se till att din webbplats visas högre på sökmotorernas resultatsidor – och det innebär att fler kunder kommer att hitta och använda din webbplats. Så låt oss komma igång!

Gör din research – ta reda på vilka nyckelord som är mest relevanta för din verksamhet

Att veta vilka nyckelord som är relevanta för ditt företag kan ge dig ett försprång i världen av sökordsoptimering. Genom att göra den nödvändiga forskningen i förväg kan du rikta in dig på potentiella kunder och locka dem till din webbplats. När du vet vilka nyckelord som kommer att ge ditt innehåll högsta möjliga ranking kan du fokusera på att stärka ditt kärnbudskap och erbjuda en ännu bättre produkt eller tjänst än tidigare. Det är enkelt – lägg lite extra tid på att undersöka vilka nyckelord som bäst gynnar ditt företag och din vinst kommer inte att stå stilla länge!

Det finns olika sätt att ta reda på vilka nyckelord du ska använda. I denna research bör du lägga lite tid. Du vill inte använda för breda sökord som har stor konkurrens, men du vill inte heller använda ord som ingen söker på. För att hitta sökordsvolymer kan du använda Googles sökordsplanerare eller rena SEO-verktyg som bland annat Ahrefs och Semrush. Om du vill använda enklare som du kan använda utan teknisk kunskap så rekommenderar vi answerthepublic.com som kommer ge dig många förslag på nyckelord. Vi har skrivit en liten miniguide på Instagram om hur du kan använda verktyget.

Använd titlar och beskrivningar som innehåller rätt sökord för att förbättra din ranking

Om du vill att din webbplats ska rankas högre i sökmotorernas resultat handlar det inte bara om att ha rätt innehåll – du måste också ha rätt nyckelord i sidans titlar och beskrivningar. Det kan vara svårt att undersöka vilka nyckelord som din målgrupp använder, men det är definitivt värt besväret. Tänk på det här sättet: Med rätt sökordsmix kan du bokstavligen skjuta i höjden från att nästan inte finnas någonstans på kartan till att hamna högst upp på listan. Genom att använda effektiva titlar och beskrivningar kan sökmotorerna veta vilken typ av innehåll din webbplats innehåller, vilket leder till en högre ranking som kan översättas till fler besökare med tiden. Det kan kännas som en tråkig uppgift till en början, men att identifiera och använda relevanta nyckelord kommer att vara till stor hjälp för att förbättra din synlighet på nätet.

Skapa innehåll som är intressant och engagerande där varje sida optimeras för ett unikt sökord.

Att skriva innehåll som är intressant och engagerande kan vara mycket givande – både för dig som innehållsförfattare och för användarupplevelsen. För att skapa fängslande innehåll som fångar uppmärksamheten måste du tänka på hur texten flyter och se till att informationen är exakt och konkret. Dessutom är det viktigt att sökordsoptimera varje sida i enlighet med ett viktigt nyckelord så att de kan hittas via sökmotorer. Genom att göra detta kommer du i slutändan att locka fler människor till ditt arbete, vilket kan öka den potentiella läsarkåren! Att skriva intressant och optimerat innehåll ska vara en rolig process som hjälper läsarna att hitta något nytt eller nyttigt. Så var inte rädd för att vara kreativ med dina meningar samtidigt som du ser till att de anpassar sig korrekt till dina nyckelordsmål!

Främja ditt innehåll via sociala medier och andra kanaler

Om du vill få ut ditt innehåll är sociala medier en bra plats att börja på. De är enkla att använda och ger dig möjlighet att snabbt nå ut till en stor publik. Utnyttja funktioner som hashtags, kommentarer och delningar för att sprida ditt budskap. Du kan också överväga att titta på andra kanaler, till exempel forum eller bloggnätverk för ökad exponering. Använd alla kombinationer av metoder som fungerar för dig för att nå nya höjder med ditt innehåll. Det viktiga är att du lägger ut det publikt!

Övervaka dina framsteg med ranktrackers så att du vet om du gör framsteg eller ej.

Det är inte alltid lätt att hålla reda på hur du gör framsteg mot dina mål. Det är därför ranktracker-verktyg kan vara så användbara; de ger inte bara värdefulla insikter om dina framsteg, utan låter dig också se dem. Du kan övervaka förändringar i mätvärden som trafik och nyckelordsrankningar och få en bättre förståelse för var du kan behöva justera din strategi. Med rätt verktyg kan det vara otroligt enkelt att spåra dina framsteg, så tveka inte att ta till dig kraften hos ranktrackers! Läs mer om hur vi mätte när vår kund klättrade 829 placeringar på Google.

Sökordsoptimering från Wincher ranktracker

Fyll inte hela sidan med ditt nyckelord – använd dem sparsamt och endast när de är meningsfulla

När du skriver för webben är det viktigt att komma ihåg att nyckelord är ett bra verktyg, men bara om de används på rätt sätt. Om du använder för många och för ofta kan läsarna snabbt bli avskräckta av ditt innehåll, och sökmotorrankningen kommer inte heller att förbättras. Det är klokt att placera ett eller två nyckelord i rubriker och underrubriker, eller i vissa fall i hela texten. Se dock till att inte överanvända dem; det ska alltid låta naturligt och aldrig kännas påtvingat. I slutändan är den mänskliga faktorn fortfarande viktigare än påverkande algoritmer när man skapar innehåll för webbplatser.

Glöm inte dina bilder!

En viktig del som många glömmer är att det finns en bildsök hos Google. Man visas här genom att optimera sina bilder med s.k. alt-taggar. Ursprungligen används dessa för att beskriva bilder för blinda personer. Men det är även på samma sätt som Googles robotar söker och läser igenom bilder. Att sätta en alt-tagg på en bild går på någon sekund och är väldigt viktigt, så glöm inte det!
Sökordsoptimera bilder med alt-taggar

Summering

Genom att följa våra tips kan du optimera din webbplats för sökmotorer och öka dina chanser att bli hittad av potentiella kunder. Gör din research för att hitta de mest relevanta nyckelorden, använd dessa nyckelord i titlar och beskrivningar, skapa nyckelordrikt innehåll och marknadsför detta innehåll via sociala medier och andra kanaler. Kontrollera dina framsteg regelbundet, justera dina nyckelord vid behov och stoppa inte in dem i ditt innehåll – använd dem bara när de är meningsfulla. Genom att följa dessa enkla tips kan du se till att din webbplats är optimerad för sökmotorer och har större chans att hittas av potentiella kunder.

Psst.. Visste du att vi är en SEO byrå i Stockholm som hjälper företag runt hela landet? Hör gärna av dig om du behöver hjälp!

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.