Det är som bekant något svårare och jobbigare att jobba med SEO för e-handel jämförelsevis med en informationssajt. Oftast har en e-handel betydligt fler sidor i form av produkter, kategorier, taggsidor och söksidor osv. Alla dessa sidor bör arbetas med SEO och man måste även tänka mer i tekniska termer än vad man gör i vanliga fall.
Skriva kategoritexter
Man börjar oftast sin sökmotoroptimering på kategorisidorna. Dessa sidor är där besökare oftast landar på och där dem kan få mest information om produkter och webbplatsen i stort. Här har även du som webbplatsägare en större chans att få mer textvolymer till dina texter då det finns en del produkter med både namn och oftast beskrivning i redan. En förutsättning för att du ska lyckas med SEO för kategoribeskrivningar är att du börjar med en strategisk sökordsanalys och därefter bygger en kategoristruktur efter analysens resultat. Varje kategori ska sedan innehålla ett unikt sökord eller sökordsfras som den ska optimeras för.
Beskrivande och innehållsrika produktbeskrivningar
Vi alla vet att sökmotorer älskar innehåll. Och gärna så beskrivande innehåll som möjligt. Genom att skriva genomtänkta och beskrivande produktbeskrivningar så får du förutom större textvolymer även chansen att få med fler viktiga sökord för dina produkter. Samt att din webbplats får en större relevans överlag på alla sidor genom att alltid skriva unika och beskrivande produktbeskrivningar.
Beskrivande bildnamn
En e-handel har som bekant väldigt många bilder. Detta kan vara exempelvis bannerbilder eller produktbilder. Det gör att det blir ännu viktigare och skriva beskrivande bildbeskrivningar på varje bild, det ger även dig en bra chans att väva in viktiga sökord för varje bild vilket i sin tur gör att dina produkter och sidor på webbplatsen blir mer relevanta. En annan fördel med att skriva beskrivande bildbeskrivningar är att du även här får mer textvolym på din webbplats överlag, vilket sökmotorerna tycker är bra.
Intern länkstruktur
Beroende på hur stor e-handel du har så blir det oftast så att den innehåller väldigt många sidor. Ett par sidor som i princip alltid finns på en e-handel är produktsidor, kategorisidor, informationssidor, kontaktsidor, attribut, varianter, varukorg osv. Det är i sådana fall ännu viktigare att man har en bra intern länkstruktur. Det vill säga att man länkar de absolut viktigaste sidorna i toppnavigeringen och listar rätt produkter till rätt kategori. Det är även viktigt att man gör 301 omdirigeringar på sidor eller produkter som ska tas bort. Exempelvis om du tar bort en utgående produkt från hemsidan så ska den URLen omdirigeras till den ersättande produkten.
Summering:
Det är inte alltid lätt att sökmotoroptimera webbplatser. Och ännu mindre webbplatser där man säljer produkter på. I detta veckotips har vi skrivit 4 tips på vad du som webbplatsägare kan tänka på när du ska jobba med SEO för e-handel. Och på så vis få så bra positioner i sökresultaten hos sökmotorerna som möjligt.
Om du har några frågor när det kommer till att sökmotoroptimera din e-handel så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.
Missa inga veckotips!
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.