Så kan du arbeta själv med lokal SEO
Lokal SEO har blivit stort och något sökmotorerna arbetar hårt för att man ska arbeta för. Det gör sökresultaten mer relevanta för personer i närområdet. Samt att man får mer pricksäkra sökresultat när man som besökare söker på sökmotorerna.
Lokala sökord
Med lokala sökord menar vi att du har en del sökord som kan förknippas genom ditt område eller en radie inom ditt område. Detta gör att relevansen för den lokala sökmotoroptimeringen blir större och bättre. Det innebär också att sökmotorerna lättare kan se relevansen på detta vis. Ett exempel på ett bra lokalt sökord skulle kunna vara: Köpa kattsand i (stad).
Detta sökordet gör att relevansen att just den eller dom sidorna som innehåller detta sökordet har störst chans att visas i sökresultaten genom just de lokala orden i (stad).
Google My Business
Google my Business är en utmärkt funktion för att kunna marknadsföra sitt lokala företag gratis på. Det är den speciella rutan man oftast får upp till höger om sökresultatet om man googlar på sin stationära dator eller laptop. Där kan man bland annat se öppettider, vägbeskrivning, bild på verksamheten och mycket mer. Många företag missar tyvärr att skriva sina uppgifter och ta en plats i Google My Business.
Genom att fixa det gör att man får större relevans på sin information man har på sin webbplats. Samt att man får mer chans till bättre placeringar i sökresultaten för just lokal SEO. Försök även här att använda ditt lokala sökord.
Lokal SEO med strukturerad data
Strukturerad data är en form av kod man kan lägga in på sin webbplats som berättar vad för företag man är och vilka uppgifter man vill ska synas i sökresultaten. Detta gör att era texter ser mer relevanta ut för just lokal SEO. Samt att man får en bra chans att väva in fler viktiga sökord som kan göra att man får bättre positioner i sökresultaten i allmänhet.
Använd lokala sökord i URL
Har du specifika sidor som riktar sig mot den lokala målgruppen och som du vill ska få bra positioner i lokal SEO så är det att föredra och även väva in dom lokala sökorden i din URL/permalänk. Detta gör så att sökmotorerna ser relevansen i innehållet och på så vis placerar din sida på rätt sökresultat.