Det finns olika aspekter att tänka på när det kommer till att sökmotoroptimera sin webbplats. Dels så är det mycket innehållsarbete, men även mer tekniska detaljer så som hastighet och bilder. I detta veckotips så skriver vi om 4 viktiga delar inom teknisk SEO. Dessa tips kommer kunna hjälpa dig en hel del om hur du kan sökmotoroptimera din webbplats.

Indexeras sidan och webbplatsen?

Oftast när man börjar utveckla och bygga en webbplats så sätter man den som icke-indexerad för sökmotorer då man inte vill att sökmotorer ska indexera innehåll som kanske inte är färdigt eller under utveckling. Det är även så att under utvecklingsprocessen så kan det vara många olika tekniska aspekter som gör att man inte vill få webbplatsen indexerad.

Tänk dock på att göra så webbplatsens alla sidor indexeras av sökmotorer när ni väl lanserar den. I till exempel WordPress så är detta relativt enkelt i inställningarna. På så vis kan sökmotorerna indexera webbplatsen och lista den i sina sökresultat. Så här gör du om du använder WordPress:

  1. Logga in på wp-admin och gå till Inställningar.
  2. Välj Läsa i undermenyn.
  3. Checka av boxen ”Synlighet i sökmotorer”.

Håll koll på gamla sidor och omdirigeringar

Allt som oftast så byter man ut och raderar vissa sidor på sin webbplats. Och har man till exempel en e-handel så kan det vara så att produkter går ur lager eller att man väljer att inte sälja dessa mer och därmed raderar sidan eller produkten. Då sökmotorer indexerar en webbplats hela tiden så kommer den “bortplockade” sidan finnas kvar i indexet. Om då en besökare klickar på den länken så kommer besökarna landa på en 404 sida på er webbplats. Detta kan leda till att besökaren lämnar din webbplats direkt.

För att sökmotorerna enklare ska lista rätt sida så är det bra om man sätter en så kallad 301 permanent omdirigering. Detta gör så att besökaren som besökare sidan som inte finns skickas till en annan liknande sida. Var noga med att omdirigera till relevanta sidor på webbplatsen. En omdirigering görs i din htaccess-fil. Men kan även göras via plugin om du använder WordPress. Redirection är ett verktyg är enkelt att använda och har över 2 miljoner nedladdningar.

SEO-vänliga webbadresser

Det är viktigt med att ha med sina viktiga sökord även i webbadressen. Många webbplatser har oftast det problemet att man “bakar” in olika parametrar i just webbadresserna. Vilket gör att både sökord och igenkänning av webbadressen blir sämre.

Dessutom så är det mycket lättare och snyggare att dela en kort men relevant webbadress på sociala medier och andra webbplatser. En annan sak som är viktig vad gäller webbadresserna är att om du har så korta och relevanta som möjligt så blir det även enklare för dig att skapa bättre intern länkstruktur.

Externa webbadresser

Varje webbplats har en egen så kallad länkjuice. Och denna får man genom inlänkar från andra webbplatser. Samt hur mycket auktoritet och kraft man lyckats bygga upp med sin egen sökmotoroptimering. Det gäller även när man länkar ut till andra webbplatser, så se till länka till relevanta webbplatser.

Det man kan göra är att sätta attributet nofollow på länkarna. Genom attributet berättar man för sökmotorerna att dom inte ska följa den länken och på så vis behåller man sin länkjuice internt.

Summering:

Dessa 4 tips är väldigt viktiga när det kommer till teknisk SEO för din webbplats. Om du arbetar med dessa delar och tänker på det kontinuerligt under arbetets gång så har du mycket starka grunder att gå på och på så vis öka placeringarna i sökresultaten.

Om du har några frågor när det kommer till tekniska delar i SEO så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på. 

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.