Digitala trender är något det ofta pratas om. Vi förespråkar olika plattformar för olika verksamheter beroende på målgrupp. Den nuvarande klart största plattformen för åldrarna under 30 år är Tiktok, som denna artikeln kommer att handla om.

Om du vill lyckas fånga en yngre generation med din annonsering så är Tiktok rätt ”place to be”. Tiktok är en sociala media app där användarna skapar egna videos och livestreamingar. Samt tittar på/delar andras innehåll. Det har skapat virala trender som spridit sig över hela världen.

Att Tiktok tagit den digitala världen med storm har väl du, som hittat hit förmodligen inte missat. Faktum är att Tiktok redan år 2019, hade omkring 500 miljoner användare i över 150 olika länder. Trots att plattformen enbart funnits sedan 2016.

Hur annonserar man på Tiktok?

Sedan 2019 har Tiktok infört möjligheten för företag att annonsera på plattformen. Med andra ord så är det en relativt ny marknadsföringskanal. En värdefull marknadsföringskanal för företag med sin målgrupp i den så kallade Generation Z. Eftersom majoriteten av Tiktoks användare än mellan 14-24 år.

Om du vill utforma din egen annonsering i appen så behöver du först ett företagskonto och sen ett ”godkänt” från Tiktok. Företagskontot ”Tiktok For Business” innehåller verktyg som ger dig möjlighet att bygga din egen ”landningssida” samt flera CTA alternativ, analys och mätverktyg och mycket mer.

Hur skapar man annonser?

Jo, först och främst måste du som sagt göra ett ”Tiktok For Business” konto. Men det räcker tyvärr inte du med enbart ett företagskonto. Tiktok kräver också att företaget klarar vissa kriterier för att få annonsera på plattformen. Du får svar på om ditt företag är ”godkänt” när du skapar/ansöker om kontot.

Precis som Facebook, Instagram och övriga plattformar så har även Tiktok for Business, ett ”Ads manager” verktyg till din hjälp.
Tiktoks annonserings verktyg gör det möjligt för dig att skapa och hantera dina annonser när du är inloggad på ditt konto. När du skapar en annons så är det en del faktorer som du bör ha i åtanke. Se nedan.

Vilket mål har den enskilda annonseringen?

Är det att driva trafik till din webbplats? Skapa kännedom och varumärket? Eller en mer ”omgående” konvertering som nedladdning av din app/tjänst?

Kostnad och budget

Efter det väljer du vilken budget du vill sätta för annonseringen. Du ska fundera ut både daglig max budget och max kostnad för hela annonseringens livstid. Det är dock fortfarande ganska dyrt att annonsera på Tiktok i jämförelse med andra sociala plattformar. Minimum för budget för att annonsera ligger på $500.

Målinriktad annons

Nästa steg är att se till att din annons riktas till rätt målgrupp. Det kan du göra genom olika val som gör att din annons visas endast för möjliga intressenter. Det är ju mest ”att slänga pengar i sjön” att annonsera om barnvagnar hos en användare som nyligen fyllt 15 vars största intresse är klättring. Så utifrån data om geografiska platser ålder, intressen, kön, operativsystem osv får du högre träffsäkerhet med din annonsering.

Lyckas med annonsering på Tiktok

Det finns en hel del olika sätt för din annonsering att nå ut till omvärlden. Vad gäller annonsering på Tiktok så är det viktigt att vara ”rätt fram” och kreativ. Eftersom du enbart har några få sekunder på dig att fånga uppmärksamhet, innan användaren scrollar vidare. Generation Z som utgör den största procenten av Tiktoks användare är vana att bli underhållna via video när de scrollar i appen.

För att annonsera på Tiktok på ett sätt som intresserar och inspirerar målgruppen är det klokt att använda appens funktioner på ett kreativt och roligt sätt. Så för att lyckas ska du tänka: Video, kreativt, roligt, underhållande.

Samarbeta med influencers

Att samarbeta med en influencer har länge varit en het marknadsföringsstrategi på framförallt Instagram. En influencer ”känner” sina följare och vet vad som inspirerar dem till att agera/köpa/klicka vidare. Därför är det en bra ide att låta en influencer skapa annonseringen.

Annonsformat

Företagskontot erbjuder olika typer av annonsformat:

  • In-feed annonser – In feed annonser är upp till max 1 minut långa videos som är placerade i flödet. Dessa annonser ser ut som ”vanliga” publiceringar i användarnas flöde. Återigen så innebär det att dessa annonser bara har några sekunder till sitt
  • Brand Takeovers – Det är annonser som dyker upp direkt när användaren öppnar Tiktok-appen. Det fångar användarens uppmärksamhet. Vilket stärker kännedom för ditt varumärke/företag/tjänst/produkt.
    Vilket i sin tur ökar försäljningen. Brand takeover är ett kraftfullt och ofta lönsamt sätt att annonsera. Men det är dock dyrt eftersom du köper ”första sidan”.
  • Branded Effects – Med annonsformatet Brand effects skapar du något som andra användare på Tiktok kan ta del av. Tillexempel ett filter, ”klistermärken” eller en effekt av något slag.
  • Branded Hashtag Challenge – Mycket av de videos som användarna delar består av olika utmaningar. Dessa utmaningar har egna hashtags och sprids sedan så andra kan utföra utmaningen. Att skapa/starta en utmaning och en hashtag för den, kan alla göra. Men det betyder dock inte att den kommer ”nå ut” och få spridning. Därför finns annonformatet Branded Hashtag Challenge. Som helt enkelt innebär att du köper plats/utrymme åt din utmaning i discovery-flödet för på så sätt öka spridningen.

Vill du ha hjälp med Tiktok annonsering

Vi har hjälp företag och verksamheter runt hela Sverige med lönsam annonsering på Tiktok. Kontakta oss så berättar vi mer.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.