Att arbeta med sökmotoroptimering är tidskrävande och beroende på hur du väljer att arbeta eller hur pass stor webbplatsen är så tar det såklart längre eller mindre tid med själva arbetet. I detta veckotips går vi igenom en optimal SEO strategi och vilka delar som tar mest tid när det kommer till att optimera sin webbplats.

Research och analyser

Att genomföra research och analyser är vardagsmat när man arbetar med sökmotoroptimering. Och beroende på hur mycket SEO och hur stor webbplats man har så tar det såklart längre tid. Vi på Empire har alltid som standard att göra 4st omfattande analyser till alla våra kunder. Detta innebär att vi måste lägga en hel del tid på research också för att kunna skapa dessa analyser. De analyserna vi skapar är:

On-page analys:

På denna analysen har vi över 300 punkter som vi tittar igenom, och genom detta hämtar vi in data från olika källor och sammanställer i analysen. Dessa analyser bör göras kontinuerligt för att alltid hålla sig uppdaterad om vad som händer på webbplatsen och vad man kan förbättra.

Off-page analys

I off-page analysen tittar vi på hur din webbplats har det med inlänkar samt om det finns skadliga inlänkar eller inte. Vi hämtar in information och data till denna analysen via flera olika verktyg och källor.

Konkurrensanalys

Vi tittar på hur era konkurrenter placerar sig i sökresultaten samt hur deras webbplatser är arbetade kring sökmotoroptimering och så gör vi jämförelser i analysen för detta.

Sökordsanalys

I varje projekt där vi arbetar med sökmotoroptimering så gör vi alltid en omfattande sökordsanalys. Vi hämtar information och data från olika källor och verktyg.

Tålamod ingår alltid i SEO strategi

När man arbetar med sökmotoroptimering så ska man alltid ha i åtanke att det tar tid för att se verkliga resultat. Då sökmotorerna arbetar med sina index så har dem väldigt många webbplatser att gå igenom kontinuerligt. Genom deras algoritmer och parametrar så tittar de olika sökmotorer på alla webbplatser och placerar de mest relevanta webbplatser överst i sina sökresultat.

Detta kan bidra till att SEO tar tid och sökmotorerna tar lite tid på sig att bestämma vilken position man ska få. Som regel brukar vi på Empire säga att man ska ha tålamod i cirka 3 – 6 månader för att kunna se ett ordentligt resultat. Ibland kan man se det tidigare än så, ibland senare. Vilket i så fall beror på hur mycket arbete man lagt ner från början.

Optimering av webbplatsen

När det kommer till själva optimeringen av webbplatsen så är tiden för arbetet självklart olika beroende på vilken webbplats man sökmotoroptimerar. Till exempel så tar arbetet längre tid för en e-handel än vad det gör för en vanlig visitkortsida.

Samtidigt så bör man arbeta med att kontinuerligt göra analyser och hitta fler sårbarheter och åtgärda dessa hela tiden, vilket i sin tur också gör att arbetet med SEO tar mer tid än vad man många gånger hade trott från början. Det är även viktigt att veta att sökmotorernas algoritmer ändras löpande. Och då är det viktigt att man håller koll på detta och arbetar kontinuerligt med sin webbplats för att hänga med i trenderna.

Insamling av data

För att kunna göra ett så bra arbete som möjligt med sökmotoroptimeringen av en webbplats så är det viktigt att man samlar på sig så mycket information och data som möjligt för att kunna analysera och föra statistik på hur man kan gå tillväga och arbeta med sökmotoroptimeringen.

Vi på Empire Web använder oss av en rad verktyg för att leta upp trafik och sårbarheter med en webbplats som vi sedan använder i vårt arbete för optimeringen. Oftast tar denna insamlingen av data ganska lång tid.

Summering:

När man arbetar med sökmotoroptimering så vill man oftast ha resultat så fort som möjligt och i vissa fall går det också snabbt. Men i nästan alla fall och webbplatser så tar det ett par månader innan man får bra resultat på sin sökmotoroptimering i sökresultaten på sökmotorerna.

Om du har några frågor när det kommer till sökmotoroptimering så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.