I denna veckas tips kommer vi att ge lite tips på hur du skapar en bra konkurrentanalys när du jobbar med din sökmotoroptimering. En konkurrentanalys inom SEO är extra viktigt då man kan hämta mycket information om sina konkurrenter och på så vis hitta verktyg och strategier för att kunna ta positioner från dom. Vi på Empire Web gör alltid en konkurrentanalys för alla våra projekt.

Börja alltid med att identifiera dina konkurrenter!

Oftast vet man en del av sina konkurrenter. Men om man gör en ordentlig research på både sökord och tjänst/produkter så blir man nog förvånad över hur många man alltid hittar. Ett tips är att man tar ut dom absolut 10-20 viktigaste konkurrenterna. Ett bra verktyg för detta är Google och SEMrush.

Använd Google som verktyg!

När du ska göra din analys över dina konkurrenter för sökmotoroptimering så är Google ett mycket bra alternativ. Om du söker efter liknande sökord, produkter eller tjänster som du själv har och erbjuder så kommer du få upp många bra alternativ. Speciellt dom som är på topp 10. Dessa är dina absolut viktigaste konkurrenter.

Kolla hur mycket sökord dina konkurrenter har indexerat!

Det finns flera sätt att se detta. Antingen så har du en egen lista på sökord/sökfraser som du själv använder. Då är det bara att söka på dom i sökmotorerna och se om dina konkurrenter listas där frekvent på varje eller stora delar av dina sökord. Ett annat alternativ är att du använder ett verktyg som SEMrush eller Ahrefs för att identifiera vilka sökord som dina konkurrenter inom sökmotoroptimering faktiskt har.

Identifiera dina konkurrenters konkurrenter!

Detta kan vara lite knepigt om man inte har ett verktyg för det. När du hittar en konkurrent som verkar ha bra positioner i sökmotorerna så kan du gå in på deras webbplats och kolla vilka sökord som du kanske också saknar. Lista dessa sökord/sökfraser i ett annat dokument och på så vis kan du hitta nya potentiella konkurrenter. Detta är även en bra strategi när du ska göra en sökordsanalys för att hitta nya sökord att optimera din webbplats på.

Jämför dina konkurrenters textinnehåll med ditt eget!

Detta tipset hör lite ihop med det ovan. Men för att kunna inta dina konkurrenters positioner så är det extra viktigt att du jämför ditt och deras innehåll. Vad har dom gjort?, Hur har dom använt sökorden?, Har dom gjort en annan lösning för SEO?.

Summering:

Ja, detta var några små och snabba tips på hur du kan göra dina konkurrentanalyser så bra som möjligt för din sökmotoroptimering. Grunden för en bra SEO är att alltid vara förberedd och att kunna arbeta löpande med sitt innehåll. Genom att ha en bra konkurrentanalys från början gör att du är väl beredd på din sökmotoroptimering och kan inte bra positioner tidigt. Vi på Empire Web brukar rekommendera att man gör minst 1 konkurrentanalys på en 6 månadersperiod.

Om du har några frågor när det kommer till sökmotoroptimering och konkurrentanalyser så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.