Skip to main content

I detta veckotipset går vi igenom ett par tips som du kan göra när du skapar din sökordsanalys för din sökmotormarknadsföring. Dessa tipsen kan hjälpa dig att dels komma på fler sökord och hur du kan använda dessa på bästa sätt i din marknadsföring. Vi på Empire vet hur svårt detta kan vara för många och vilken stor djungel man ger sig in på.

Välj både specifika och allmänna sökord

Du kan använda specifika sökord för att skicka kunder som är intresserade av en viss produkt eller tjänst. Med specifika sökord visas dina annonser bara varje gång en person söker efter företagsspecifika termer.

Nackdelen med specifika nyckelord är att du har begränsad publikgrupp, varför du också bör blanda din sökordslista med allmänna söktermer. Allmänna sökord har bredare omfattning, så dina annonser kan visas även för sökare som letar efter något utanför det du erbjuder. De allmänna nyckelorden som du väljer fortfarande vara relevanta för din annons, webbplats och produkt- / tjänsteerbjudande. När du arbetar med allmänna sökord så bör du fundera ut lite på att filtrera ut negativa sökord också, då får du dina annonser mer relevanta.

Varumärkes termer

Sökord i denna kategori handlar om ditt varumärke. Eftersom människor redan är bekanta med ditt varumärke och specifikt söker efter det, kan varumärkes sökord ge de bästa konverteringarna för ditt företag, även om de inte nödvändigtvis ger dig den högsta sök- eller trafikvolymen.

Det är alltid med fördel att ha sökord som representerar ert varumärke då det finns risk att andra konkurrenter också köper dessa sökord och kan därmed ta trafik som annars hade varit era. Så ta till vana att alltid ha ett par stycken sökord som motsvarar ert varumärke i er sökordsanalys och annonser.

Termer om konkurrenter

Tanken här är att det finns kundsegment som gör jämförelser mellan dig och dina konkurrenter, så lämna inte den här under din sökord undersökning. Precis som vi förklarade i ovan rubrik så kommer även era konkurrenter att ha med sökord och termer som motsvarar ert varumärke, då är det även viktigt att ni har med era konkurrenters också. Men lägg inte för stor budget på denna kategorin.

Gruppera liknande sökord i annonsgrupper

Att skapa annonsgrupper i ditt konto hjälper till att säkerställa att potentiella kunder ser de mest relevanta annonserna, eftersom du använder grupperingar för att separera sökord som är inriktade på en viss produkt, tjänst eller kategori.

Var och en av dina annonsgrupper bör innehålla fem till 20 sökord, så tänk på möjliga variationer i termer och fraser som människor söker efter.

Summering:

Det är oerhört viktigt att man gör en ordentlig och noggrann sökordsanalys för sin SEM då detta kommer vara grunden för hur bra annonserna presterar och konverterar. Med dessa tips ni precis har läst om så kommer ni att ha en bra kunskap att luta er tillbaka till och läsa om när ni behöver det.

Om du har några frågor när det kommer till sökordsanalys för sökmotormarknadsföring så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.