Skip to main content

Internationell SEO kan vara mycket knepigare och jobbigare än vad man först tror. Det är inte bara att översätta en hel webbplats och sen tro att sökmotorerna i dom valda länderna automatiskt kommer indexera och lista webbplatsen i sina SERP’s. I detta veckotipset går vi igenom dom mest grundläggande byggstenarna för att man som webbplatsägare ska kunna få en så bra grund i sin internationella SEO satsning som möjligt.

URL-strukturer för internationella webbplatser

Det finns några webbadressstrukturer som webbansvariga kan använda för att rikta in sig på ett visst land med sina webbplatser. De inkluderar användning av en landskod toppdomän (ccTLD), en underdomän, en underkatalog eller undermapp, en gTLD med språkparametrar eller till och med att använda ett helt annat domännamn.

ccTLD – Som definierats av Google använder ccTLD: er koder på två bokstäver för att ange för användare och sökmotorer i vilket land en webbplats är registrerad. Observera att vissa landskoder, som .ly för Libyen, används så ofta för andra ändamål att Google behandlar dem generiskt. ccTLD som står för country code top level domain. Denna fomen av domäner samt underdomäner är av dom vanligaste formerna när man arbetar med internationell sökmotoroptimering.

Språkinriktar din webbplats (eller webbplatsens sidor)

Visa sökmotorer vilka språk du har ställt in för att hantera med hreflang eller metataggar för språk – bitar av kod som anger på vilket eller vilka språk ditt innehåll är tillgängligt. Följande exempel skulle berätta för Google att en alternativ version av innehållet finns på franska med den länk som tillhandahålls:
Exempel hreflang-tagg
< link rel = ” alternativ ” href = ”http://exempel.com/fr” hreflang = ”fr-fr” />. Tänk även på:

  • Se till att allt från din webbplatsnavigering till ditt innehåll finns på det primära språket i regionen du riktar dig till.
  • Omdirigera inte en användare automatiskt till ett annat språk baserat på plats. Det är bra att föreslå en alternativ språkwebbplats.
  • Håll dig borta från att använda cookies eller skript för att visa olika språkversioner av sidan. Sökmotorer kan inte genomsöka den typen av dynamiskt innehåll, och mänskliga användare kanske inte kan se det heller.

Skräddarsy ditt innehåll till din målanvändares språk och kultur

Se till att du tillhandahåller information som passar dina målgrupper. Genom att använda det lokala språket, valutan och tidszonen tillsammans med kontaktinformation som adresser och telefonnummer skickar du användare och sökmotorer starka signaler om att de är på rätt plats. Tänk också på kulturella skillnader när du skapar din design och ditt innehåll. Olika regioner tittar på saker som färg, layout och humoristisk stil på mycket olika sätt.

Genom att göra det tydligt tydligt att din sida är för dem ökar du chansen att de får en positiv upplevelse.

Det är också värt att notera att internationell SEO bör vara nästan osynlig för användarna, implementerat på rätt sätt. De borde helt enkelt få relevant innehåll, på sitt språk och inom sin region (när det är tillämpligt). Så signalerna handlar mycket mer om att hjälpa sökmotorer att visa rätt innehåll för rätt personer än om att leda användare.

Ordna länkar från lokala resurser

Det är minst lika viktigt att ordna inlänkar från lokala webbplatser i det landet / länderna du riktar in dig på som det är för den svenska marknaden. Var noga med att få inlänkarna till respektive sida på webbplatsen som det språket är i. Risken att relevansen kan försvinna för din webbplats är ganska stor om du väljer att få inlänkar från olika språk och domäner. Så mixa inte dessa.

Summering:

Dessa tipsen var bara ett par stycken som man kan tänka på när man optimerar sin webbplats för internationell sökmotoroptimering. Det är mycket förberedelser och tekniska bitar som måste falla på plats när man väl börjar optimera sin webbplats. Och som ni säkert har märkt så gäller det även att tänka mycket på vilket land man inriktar sig till och bygger den internationella satsningen till just dom språken och länderna. Både för sökmotorer och användare.

Om du har några frågor när det kommer till internationell SEO så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.