Att skriva textinnehåll för en webbplats kan vara ett utmanande och jobbigt arbete. Men dock så viktigt. Det gäller att tänka i många olika aspekter, dels ska du skriva så det blir bra för både sökmotorer och besökare av din webbplats. Och dels så ska det vara tillräckligt informativt och unikt för att bli relevant av det man skriver om. I denna veckas tips så listar vi olika verktyg som vi på Empire använder flitigt för att underlätta själva skrivandet av textinnehållen.

Google Docs

Google Docs är ett onlinekompositions- och lagringssystem som låter dig skapa textdokument, kalkylark och presentationer med ett verktyg. Google Dokument kommer också att hålla dessa filer på en bekväm plats som du kan komma åt var som helst du har internettjänst. Vi på Empire arbetar hela tiden i Google Docs med allt ifrån större kalkylark till flera dokument med textinnehåll som vi skriver till våra kunder för att öka deras närvaro hos sökmotorerna.

Google Docs är också bra för samarbete, eftersom det låter dig arbeta med andra människor för att slutföra ett projekt. Till exempel så kan du använda Google Docs för att dela med dig av ett textinnehåll för bland annat korrekturläsning av din copywriting.

Besök Google Docs

Googles sökordsplanerare (Keyword planner)

Googles sökordsplanerare är Googles gratissätt att lära sig mer om sökord som är relaterade till ditt företag. Den visar sökvolymen och det potentiella värdet per klick för alla sökord du anger, plus relaterade sökord.

Om du behöver ett ämne för ett nytt blogginlägg, artikel eller textvolym för en sida på din webbplats, är Google Keyword Planner ett bra alternativ att börja på. Ett tips är att du även söker på relaterade ämnen och så kallade long tail sökord. På så vis kan du få en bredare målgrupp som du först inte trodde att du hade att utgå på.

Besök Google Ads

Copyscape

Google hatar plagiering och det kan även påverka dina placeringar på sökmotorernas sökresultat. I värsta fall så kan du även åka ur sökresultatet helt. Det är därför mycket viktigt att kolla så din webbplats inte blivit plagierad. Duplicerat innehåll kan också få ditt företag att förlora trovärdigheten. Detta är inte bra när du försöker bygga auktoritet.

Copyscape visar dig om någon har kopierat ditt innehåll. Eller om du har kopierat någon annans innehåll. Det är värt att tänka på att man alltid ska ha unikt och relevant innehåll på sin webbplats. Du kan också kontrollera internt duplicerat innehåll på din webbplats med Copyscapes Siteliner.

Besök Copyscapes

Empire ordräknare

När man skriver textinnehåll för sin webbplats så är det bra om man har mellan 200-500 ord för att det ska vara informativt och innehålla lagom med sökord för att sökmotorerna skall kunna indexera textinnehållet. Med vårt egenutvecklade ordräknare kan du se hur många ord din text innehåller men även se antal tecken, meningar, paragrafer, ungefärlig lästid och vilka sökord som du har mest i ditt textinnehåll. Vi på Empire Web använder detta verktyg själva kontinuerligt tillsammans med våra kunder och det är ett mycket uppskattat verktyg.

Besök Empire Ordräknare

Summering:

Att skriva textinnehåll kan vara både jobbigt och frustrerande, speciellt om man ska skriva för flera sidor eller ex antal inlägg. I detta tipset har vi gått igenom ett par verktyg som kan hjälpa dig att både få motivationen och inspirationen att skriva textinnehåll som lockar besökare och sökmotorer. Och arbetar du med ett synsätt för till exempel sökmotoroptimering så kommer du att kunna ha bättre chanser att ranka högre i sökresultaten med hjälp av verktygen vi har skrivit om  här.

Om du har några frågor när det kommer till copywriting så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.