Sökmotormarknadsföring kan vara en hel vetenskap för sig. Och ibland är det svårt att veta vart man ska börja och vilka verktyg man kan använda sig utav. I detta veckotipset kommer vi ge dig som läsare 5 stycken verktyg som är gratis att använda. Vi på Empire Web använder dessa verktyg varje gång vi arbetar antingen med våra kunders SEM eller vår egen med gott resultat. Det är viktigt att man vet vilka sökord man ska ha och vad dessa kostar för att man ska kunna få en så pass bra ROAS som möjligt. Dessa verktygen hjälper dig att åstadkomma detta.
Google Ads editor
Google Ads är displayplattformen för sökmotorgiganten Google. Med SEM-verktyget kan du köra och anpassa digitala annonskampanjer. Du kan också använda det kostnadsfria Google Keyword Planner-verktyget för att söka efter relevanta nyckelord för webbplatsen.
Annonserna som körs med Googles annonsplattform visas i sökmotor resultaten och många fler, till exempel Youtube, appar och diverse andra webbplatser runt om på internet. Med Google Ads kan du rikta in dig på personer baserat på en specifik plats.
Semrush
Semrush är ett av dom absolut största verktygen för digital marknadsföring. Och då även för sökmotormarknadsföring. I Semrush kan du bygga upp dina kampanjer och skicka in till Google Ads, Planera sökord, se genomsnittliga kostnad per klick, göra konkurrentanalyser på SEM, se hur dina konkurrenter har skrivit och mycket mer. Tillsammans med Semrush i din verktygslåda för SEM så har du ett starkt försprång gentemot dina konkurrenter. Vi på Empire web använder Semrush hela tiden till alla våra kunder inom SEM.
Google Keyword Planner
När det gäller SEM är det nödvändigt att använda relevanta sökord. Det är viktigt att skapa en sökordslista som innehåller exakta och frasord som är relevanta för ditt företag.
Med Google Keyword Planner kan du hitta de sökord som är mest relevanta för ditt varumärke, produkt eller tjänst. Vilket du kan välja att lägga till i din marknadsföringskampanj. Det finns många sökord som kan kopplas till ditt företag, men att få det mest relevanta hjälper dig att rikta dig bättre.
Google Search Console
Det här verktyget (tidigare Googles webbansvariga verktyg eller webmaster tools) kan utnyttjas för att hantera dina sökord för fler klick, fler visningar och bättre kvalitetstrafik.
Google Search Console har en ”sökanalys” -funktion som låter dig upptäcka vilka sökfrågor som kan generera flest sidvisningar på din webbplats men bara inte klickas på och inte översätts till organisk trafik för din webbplats.
Så när det är dags för dig att optimera din AdWords-kampanj säkerställer GSC att du redan vet vilka av dina bäst presterande sökord att använda baserat på genererade mätvärden.
Google Data Studio
Som företagsägare är data avgörande. Det är din livsnerv. Det är det som håller dig igång. Utan det skulle det vara svårt att komma med effektiva marknadsföringskampanjer. Precis som ett fartyg utan segel. Det är därför det är nödvändigt att samla in data som verkligen kommer att påverka. Och det är där Google Data Studio kan hjälpa till.
Google Data Studio är ett data visualiseringsverktyg som hjälper dig att importera dina data från Google Ads, Analytics, Campaign Manager och mer. Det låter dig ordna data enligt olika mått, visualisera dem i form av diagram, grafer och tabeller och göra dem till engagerande och anpassningsbara rapporter.
Summering:
Det finns många verktyg man kan använda sig utav i sin sökmotormarknadsföring. I detta inlägg så listade vi dom absolut 5 mest vanligaste och som är gratis. Även vi använder dessa verktyg på daglig basis för att hjälpa våra kunder till att nå bästa resultat som möjligt. Visste du att vi på Empire Web är certifierade i nästan alla Google Ads certifikat? Detta bara för att kunna ge dig som läsare kvalité på det vi skriver och för att kunna hjälpa våra kunder och partners.
Om du har några frågor när det kommer till sökmotormarknadsföring så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.
Missa inga veckotips!
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.