Skip to main content

Att skriva annonstexter och utforma annonser för sökmotormarknadsföring (SEM) och sociala media marknadsföring kan vara svårt att få till. Oftast krävs det att man gör en ordentlig research både på vilken målgrupp man har och vad man vill att eventuella besökare ska göra på webbplatsen. Med dessa 4 tips kommer du få det mycket enklare att skriva dina annonstexter och få mer trafik till din webbplats.

Utnyttja nyckelord där det är möjligt

I den verkliga världen, om du beställer något från ett café, förväntar du dig att de ropar ut exakt vad du beställde när det är klart. Om du beställer en Kaffe latte och baristan skriker ut ”Kaffe!”, så är de tekniskt korrekta. Men det är inte omedelbart klart för dig att det är ditt kaffe eller någon annans.

Att lägga till sökord i annonstexter är ganska enkelt, men det är viktigt att se till att sökorden användes bra. Lägg inte bara i så många du kan, s.k. keyword stuffing. En annons som är mättad med sökord förmedlar sannolikt inte något budskap och kan vara värre än en annons utan sökord. Det är viktigare att kunna formulera exakt vad du säljer eller erbjuder.

Var lika specifik som användarens fråga

Varje gång en person gör en sökning har deras fråga en viss formulering. Det är viktigt att du matchar deras formulering så mycket som möjligt.

Om de inte är specifika kan du med andra ord hålla din annons relativt bred och täcka grunderna. Om de är mer specifika bör du försöka matcha vad deras fråga är.

Samma princip håller ihop med målsidan och är potentiellt ännu viktigare än själva annonsen. En av nycklarna till optimering av omvandlingsfrekvensen är att ge dina kunder det de behöver.

Inkludera alltid en CTA (Call To Action)

Det är viktigt att fundera på varför du annonserar. De flesta svaren kommer att vara densamma, att besökaren ska komma in på din webbplats och göra någon typ av action/konvertering. För vissa kan det vara ett köp. För andra kan det innebära att du fyller i ett formulär på en kontaktsida. Oavsett konvertering så är det viktigt att antingen använda den formuleringen i annonstexten eller ge dem en aning om vad du vill ha.

Att använda en uppmaning till handling (CTA) i annonstexter hjälper till att utforma besökarnas upplevelse. När de förstår vad du vill att de ska göra kan det hjälpa till att rensa bort besökare som inte är intresserade. Att ha detta i åtanke kommer hjälpa dig att spara kostnaden för klicket och på så vis få en bättre ROAS (Return Of Ads Spend).

Undvik clickbait

Din målsida ska ha innehåll som finns i din annonstext. Annonstext och målsidor måste fungera tillsammans. Oavsett vilken text som används är det viktigt att meddelandet och erbjudandet följer upp till målsidan för en sammanhängande upplevelse.

När denna anslutning går sönder kan det se ut så här:

En potentiell kund gör en sökning, klickar på en annons som säger ”x% rabatt” bara för att komma till målsidan och ta reda på att erbjudandet har löpt ut – eller, värre, det nämns inte alls. Det är frustrerande!

Summering:

Vi vet att SEM och sociala media marknadsföring kan vara svårt när det kommer till att skriva annonstexter. I dessa tips och förslag som ni fått här i detta inlägg så kommer ni ha kunskap att skriva riktade annonser som förhoppningsvis ger mer trafik och konverteringar till er webbplats. Fungerar dina annonser bra men trafiken konverterar inte? Då kan det vara ett bra läge att anlita en byrå för att göra en konverteringsoptimering på webbplatsen.

Om du har några frågor när det kommer till att skriva annonstexter så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.