I veckans tips går vi igenom ett par förslag och tips på hur man skriver bra meta-titlar för sin webbplats. Dels för att ge rätt information till besökare och dels för att få så hög klickfrekvens från Google som möjligt för att öka trafiken till er webbplats. När det kommer till sökmotoroptimering så måste man alltid tänka på en mängd olika faktorer i varje del och moment man gör. Här nedan får du som läsare information om 4 olika delar när det kommer att skriva titlar i världsklass.
Antal tecken
En meta titel ska vara på max 60 tecken lång. Detta beror på att när man som sökare för en sökmotor söker efter ett speciellt ord så blir detta ordet “fetmarkerat” i både titel och metabeskrivning. Och detta gör att textinnehållet blir lite bredare. Har man fler än 60 tecken så finns det alltid en risk att titeln blir så kallat trunkerad. Och det innebär att man inte ser hela titeln men tre punkter i slutet av den.
Väva in viktiga sökord
Lika viktigt som det vanliga textinnehållet på webbplatsen är det att väva in för er viktiga sökord i titeln. En rekommendation är att man försöker få in ett eller flera sökord. Då sökmotorer strävar efter att alltid ha relevant information i sina sökresultat så är det viktigt att man använder samma eller liknande sökord även i titeln som man har på sidan för webbplatsen.
Säljande
Då meta-titeln inte ger något värde i just placeringen i sökresultaten på sökmotorerna så ökar denna dock klickfrekvensen ju bättre titel du har. Tänk på att ha en tillräckligt informativ titel som genererar klick efter vad sökare på sökmotorerna utför. har du exempelvis en e-handel så behöver du tänka på hur säljande meta-titel du kan ha för till exempel produkter och kategorier. Har du en vanlig webbplats så är titeln annorlunda, då blir den mer informativ och konkret.
Håll alla titlar unika
Precis som i många andra delar när det kommer till sökmotoroptimering så gäller det även att hålla era meta-titlar helt unika för varje sida ni har på webbplatsen. Detta gör bland annat att ni håller en bra kvalité på själva innehåller både på webbplatsen och i sökresultaten. Samt att ni slipper duplicerat material som i allmänhet kan vara skadligt för era placeringar i sökresultaten.
Gör din research
Vi på Empire Web arbetar löpande med att finslipa meta-titlar på alla våra kunders webbplatser. Beroende på hur man har gjort sin research och vilken målgrupp man som verksamhet riktar sig till så är det alltid viktigt och tänka på sina meta-titlar. Det är en utmaning att komma på bra titlar för sina sidor över webbplatsen, men om man har gjort en ordentlig research sedan tidigare så vet man vilken information som bör framföras tydligt.
Om du har några frågor när det kommer till meta-titlar så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.
Missa inga veckotips!
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.