Skip to main content

[nectar_dropcap]C[/nectar_dropcap]all to action (CTA) är ett klickbart element på din hemsida som ska uppmana besökaren till handling. Oftast består elementet av en färgstark knapp. För att förstå vikten av CTA så behöver man i princip agera som besökare. Tänk dig att du hamnar på en webbplats där den andra sektionen på hemsidan består av en lustig knapp med en intressant text. Då vill du gärna klicka dig in i knappen för att se vad som händer. Om du gör detta så har webbplatsen lyckats med sin CTA. Du ska alltså uppmana besökaren att ta handling.

Ett vanligt exempel är även e-handelswebbplatser som använder sig av ”Lägg i varukorgen” eler dylikt. Detta är också en CTA.

Knappens form

Din call to action bör ha runda kanter som pekar inåt, dvs. då vill besökaren se vad som finns på knappens insida. Kantiga hörn pekar utåt och drar bort uppmärksamheten från knappen. När du skapar din CTA kan du tänka dig en vanlig fysisk knapp. Fysiska knappar är oftast avrundade, de trycks inåt när man trycker på dem och resulterar i någon typ av händelse.

Färger

En CTA med bakgrundsfärg som skiljer sig från resterande innehåll sticker ut och blir tydligare. Det finns ingen speciell färg som skapar fler konverteringar, utan det gäller att komma på en grafiskt spännande knapp som drar till sig besökarens uppmärksamhet.

Textinnehåll

Skriv en kort och väldigt tydlig text i din CTA så att besökaren förstår budskapet direkt. Att byta ut ord och göra knappen tydlig gör väldigt stor skillnad på konverteringsgraden. Här rekommenderar vi ett A/B-test för att se vad som fungerar bäst.

Men hur ska du veta vad som fungerar för dina besökare?

Det är omöjligt att kunna förutse vad som kommer att fungerar bäst. Börja med att fundera ut vad du vill uppmana till för handling. Därefter skapar du en CTA utifrån handlingen. Ta ett papper och skriv upp olika CTA-texter samt färgkombinationer och A/B-testa alla dina ideér. Använd Google Analytics för att spåra vilken av texterna som för bäst konverteringsfrekvens och håll dig till vinnaren. Om du inte har full koll på Google Analytics så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig med spårningen.