I dagens affärsvärld är det viktigare än någonsin att ha en solid digital strategi. Varför? Därför att det är där dina kunder finns. Enligt en nyligen genomförd studie säger 80% av alla människor att de använder internet för att undersöka produkter och tjänster innan de gör ett köp. Så om du vill nå din målgrupp måste du vara synlig där de finns – och det är på nätet
Men vad är egentligen en digital strategi? Enkelt uttryckt så är det en plan för hur du ska använda digitala marknadsföringskanaler för att uppnå dina affärsmål. Detta omfattar allt från din webbplats till din närvaro i sociala medier och din epostmarknadsföring. Genom att ta dig tid att utveckla en omfattande digital strategi kan du se till att alla dina onlineinsatser fungerar tillsammans för att nå din målgrupp och uppnå önskade resultat.
Därför behöver du en digital strategi
Det finns flera skäl till varför det är så viktigt att ha en digital strategi. För det första är det, som vi nämnde ovan, där dina kunder finns. Om du vill nå dem måste du vara synlig där de spenderar sin tid – och nuförtiden är det online.
Men en digital strategi hjälper dig även att fokusera på dina insatser. Med så många olika digitala marknadsföringskanaler kan det vara frestande att försöka göra allting på en gång. Men i de flesta fall är det inte nödvändigt eller till och med negativt. Genom att utveckla en digital strategi kan du fokusera på de kanaler som är mest effektiva för att nå din målgrupp och uppnå önskade resultat – oavsett om det handlar om att generera leads, öka försäljningen eller något helt annat.
En digital strategi ger dig också en färdplan för framgång. Med en plan kan du följa dina framsteg och mäta dina resultat så att du kan se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Utan en digital strategi kan det vara svårt att veta om dina ansträngningar lönar sig eller inte – men med en sådan strategi kan du justera din taktik efter behov för att säkerställa maximal avkastning.
Hur man utvecklar en digital strategi
Nu när vi har talat om varför du behöver en digital strategi kan vi tala om hur du utvecklar den. Det första steget är att bedöma din nuvarande situation. Ta en titt på din hemsida, din närvaro i sociala medier och dina marknadsföringskampanjer online. Fungerar de tillsammans för att nå din målgrupp? Ger kampanjerna önskat resultat? Om ditt svar är nej på den frågan så är det här du ska börja. Sätt upp en målsättning och en väg för att nå dig, därefter följer du planen till punkt och pricka.
Målsättningen
Vad vill du uppnå med dina digitala marknadsföringsinsatser? Vill du öka försäljningen, generera leads eller bygga upp varumärkeskännedom? När du vet vad du vill uppnå kan du börja utveckla din strategi.
När du utvecklar din digitala strategi, är det viktigt att tänka på alla aspekter av din närvaro på nätet. Detta inkluderar din webbplats, dina kanaler i sociala medier, din epostmarknadsföring och allt annat du gör för att nå din målgrupp. Din webbplats bör vara grunden för din digitala strategi. Webbplatsen är den centrala landningsplatsen för alla dina onlineaktiviteter, så det är viktigt att den är optimal för både sökmotorer, konvertering och besökare.
Din närvaro i sociala medier är också viktig. Den kan hjälpa dig att bygga relationer med potentiella och nuvarande kunder, generera leads och öka försäljningen. Men det är viktigt att hålla en kvalitet på dina aktiviteter som speglar din verksamhet. Du behöver en noga utvald strategi och tonalitet som går hand i hand med din verksamhet. Det är också viktigt att komma ihåg att alla sociala medieplattformar inte är lika bra för alla målgrupper. Du måste välja den rätta plattformen för ditt företag – de där din målgrupp är mest aktiva.
E-postmarknadsföring – En bortglömd del av den digitala strategin
E-postmarknadsföring är en annan viktig del av en framgångsrik digital strategi. Den kan hjälpa dig att hålla kontakten med dina kunder, bygga relationer och öka försäljningen. Men precis som med sociala medier är det viktigt att välja rätt e-postplattform för ditt företag. Det finns ett antal olika alternativ tillgängliga, så se till att göra din forskning innan du beslutar dig.
Slutligen får du inte glömma andra digitala marknadsföringsaktiviteter som innehållsmarknadsföring, sökmotoroptimering och Google ads. Dessa kan alla spela en roll i din digitala strategi, beroende på dina mål.
Att utveckla en omfattande digital strategi kan verka skrämmande, men det är alltid värt ansträngningen. Genom att ta dig tid att om du utarbetar en plan kan du se till att din närvaro på nätet fungerar effektivt för att nå din målgrupp och uppnå önskade resultat.
Ta hjälp att utforma en digital strategi
Vi vet att det kan vara svårt att ta sig tid för att verkligen utforma en strategi. Men det är precis som en affärsplan, det krävs för att lyckas. Om du inte vet vart du ska börja eller om du känner dig vilsen så får du gärna kontakta oss så ser vi till att göra en digital strategi tillsammans med dig.
Missa inga veckotips!
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.