Skip to main content

Performance marketing är en typ av digital marknadsföring som fokuserar på att leverera mätbara, påtagliga resultat. Detta kan vara i form av försäljning, leads eller trafik. Performance marketing används ofta tillsammans med andra digitala marknadsföringskanaler som SEO och sociala medier. Den viktigaste skillnaden mellan Performance marketing (prestationsmarknadsföring) och andra marknadsföringskanaler är att Performance marketing är resultatinriktad. Det innebär att kampanjerna planeras och genomförs med det primära målet att uppnå specifika resultat.

Hur fungerar performance marketing?

Metoden kan fungera på olika sätt beroende på vem som arbetar med den. Det finns egentligen inget rätt eller fel mer än att metoden fungerar som en mätbar och prestationsbaserad marknadsföringskanal. Men det sagt så är hela tanken med Performance marketing att du endast betalar när annonserna ger resultat. När man arbetar med performance marketing, enligt vår webbyrå använder man vanligtvis en eller flera av följande metoder.

Betald annonsering

Detta kallas även för sökmotormarknadsföring (SEM) och omfattar aktiviteter som sökordsanalys, budhantering och annonser på olika sökmotorer, främst Google. När du gör en sökning på Google och får upp annonser överst i sökresultatet så är detta betald annonsering (SEM).

Displayannonsering

Detta inkluderar bannerannonser, rich media-annonser och videoannonser. Dessa annonser placeras på andra webbplatser och visas för en utvald målgrupp för maximal CTR.

Affiliate

Detta är en typ av prestationsbaserad marknadsföring där annonsörer belönar publishers för varje transaktion eller lead som görs på annonsörens webbplats genom publishers egna marknadsföringsinsatser. Detta är en riskfri marknadsföringskanal där du endast betalar om det genererar intäkt. En win-win i många fall.

E-postmarknadsföring

Detta innebär att man skickar ut riktade e-postmeddelanden till kunder och potentiella kunder i syfte att få till konverteringar. Här kan man uppehålla sina befintliga kunder med bra erbjudanden men även hitta nya potentiella kunder som besökt din webbplats tidigare utan att ha kontaktat dig.

Reklam i sociala medier

Denna kanal kan användas för att öka varumärkeskännedomen, driva trafik eller generera leads och konverteringar genom betalda inlägg i sociala medier. Man kan med enkla metoder rikta annonser mot specifika målgrupper, tidigare besökare eller mot nya potentiella kunder som liknar dina befintliga, s.k. lookalikes.

Vad gör en performance marketing byrå?

En performance marketing manager hos oss arbetar med tillväxt för våra kunder. Personen har senior kunskap inom alla resultatbaserade digitala marknadsföringskanaler och fokuserar på att driva lönsamma resultat åt våra kunder. Som performance marketing byrå analyserar man och sätter KPIer samt mäter resultat löpande för att beräkna den mest lönsamma vägen till önskad målsättning. Kontakta oss om du vill veta mer hur vi kan hjälpa dig.

Slutsats

Performance marketing är ett effektivt sätt att utveckla ditt företag genom att skapa mätbara resultat. Genom att fokusera på en taktik som ger konkreta resultat kan du bättre följa din avkastning på investeringarna och göra nödvändiga justeringar för att förbättra ditt resultat. Om du letar efter en resultatdriven strategi för digital marknadsföring kan prestationsbaserad marknadsföring vara rätt för dig.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.