Skip to main content

När man bygger eller anlitar någon att bygga en ny webbplats så är det inte alltid enkelt och veta hur själva strukturen ska vara på den. I detta veckotips kommer vi att skriva lite om vad man kan och ska tänka på vad gäller just strukturen och navigationen på en webbplats. Vi som webbyrå har alltid sökmotoroptimering i tanken hela tiden när vi både pratar om och bygger webbplatser. Så detta inlägg kommer handla mycket om hur du strukturerar upp din webbplats på bästa sätt ur ett perspektiv för sökmotorer.

Toppnavigering

Topp navigeringen är en av dom viktigaste strukturerna på en webbplats. Inte bara för sökmotorer utan också för besökare. Här lägger du upp dom dina absolut viktigaste och mest betydelsefulla sidor. Dessa sidor kallas ofta för “parent”. För en e-handel kan detta vara en toppkategori, Till exempel:

Tröjor (Parent), Hoodies & T-shirts (undersidor).

Undersidor

Undersidor är precis som vi beskrev ovan en sida som är under “parent” sidorna. Det är viktigt att man tar med alla sina undersidor som man tycker är av värde. Oftast ser man dessa sidor i en så kallad drop down meny på webbplatsen när man drar musen över själva topp navigeringen. Man brukar säga inom marknadsföring och konverteringsoptimering att det ska ta max 3 sekunder för en besökare att hitta till en undersida och klicka på den. På en e-handel är detta oftast underkategorier som tillhör en större topp kategori.

Footer navigering

Man kan tycka att navigeringen i footern är onödig och att det ändå inte är någon som kommer klicka på länkarna som är där. Dock så är dom väldigt användbara att till exempel länka specifika sidor på. Till exempel om man har en e-handel så är det ett perfekt placering att ha länkar till sidor som integritetspolicy, köpvillkor med mera. Även om inte alla besökare klickar på dessa länkar så följer sökmotorer länkarna när dom indexerar webbplatsen. Man ska dock tänka på ifall man har länkar till andra sidor att sätta attributet (rel=”nofollow”) på dessa då dom klassas som sitewide länkar som är på varje sida av webbplatsen.

Övrig exponering av sidor

Att exponera sidor på till exempel startsidan är ett bra sätt att få mer trafik plus att sidorna indexeras oftast snabbare och mer av sökmotorer. Sidorna man brukar länka är undersidor och underkategorier. Detta kallas även CTA (Call To Action). Vilket innebär att man oftast sätter en bild tillsammans med en text och knapp där man berättar om att man kan klicka för att se mer eller få mer information om något. Det man kan tänka på är att man byter ut sina länkar lite då och då för att få mer kontinuerligt innehåll. Plus att sökmotorerna älskar att indexera nytt innehåll.

Summering:

Det finns mycket att tänka på vad gäller strukturering och navigationer på webbplatser. Men om man har koll på det grundläggande så brukar det andra vara ganska enkelt. I denna veckas tips fick ni lite inblick på hur man tänker vad gäller strukturering och hur vissa navigeringar fungerar. Samt om hur man kan använda dessa delarna för både dina besökare och sökmotorer.

Om du har några frågor när det kommer till strukturering av webbplatser så är du välkommen att höra av dig. Du kan nå oss nedan eller via någon av våra kanaler vi hänger på.

Missa inga veckotips!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du en notis när vi publicerar nya intressanta artiklar.