Skip to main content

Logotypen – Ert ansikte utåt.

En logotyp är en del av din grafiska profil och är i princip ett ansikte utåt för din verksamhet. Den ska visa din verksamhets namn i ett utvalt typsnitt med eller utan en unik symbol.

Det väldigt viktigt att logotypen är proffesionellt framtagen och speglar ditt företag. I många fall är logotypen det första som avgör vilken känsla en eventuell kund får för ditt företag. Ska de uppfattas som exklusivt och modernt eller kanske säkert och stabilt? För att skapa denna känsla behövs en unik design med rätt typsnitt, kulör och formgivning. Ett flertal av våra kunder har redan en inarbetad identitet men som kanske varit med lite för länge. Ofta är dessa kunder ute efter en redesign eller moderniserad logotyp som speglar nutidens verksamhet, och det hjälper vi gärna också till med.

Pris för en logotyp

Alla företag beräknar sin arbetskostnad på olika faktorer. Priset kan bero på hur många korrigeringar som ingår, vilket format du får tillgång till, hur många olika förslag du får osv. Men om man vill dyka ner i processen och förstå vilket arbete som krävs för att ta fram en professionell logotyp så kan det vara bra att få en förståelse för en del faktorer som våra kreatörer jobbar efter.

I alla projekt startar våra kreatörer processen med att samla information om er verksamhet för att få en representativ bild av ert behov och USPar. Därefter gör vi en genomgående research från övriga källor för att skapa oss en bild av branschen och målgrupp.

I nästa steg påbörjas de kreativa arbetet att skapa skisser som vi sedan utarbetar tillsammans med er. När vår kommunikation är klarlagd skapar vi ett original med förslag på hur logotypen kan användas i olika miljöer. Hela processen från start till målgång av en professionell logotyp kräver kreativitet, noggrannhet och expertis, som våra kreatörer sitter inne på.

Det är väldigt vanligt att småföretagare (men även stora företag) faller in på linjen att själva skapa en logotyp utan särskilda kunskaper eller genom frilansare utan portfolio för att minimera kostnaderna. Det är i många fall en fallgrop som kan komma att kosta mer än det smakar både i kostnad och visuell identitet. Kom ihåg, en verksamhet ska vara lätt att komma ihåg och känna igen. Vi hjälper er!